Faktor yang Menentukan Kesuksesan Siswa dalam Menjuarai Lomba Kompetensi Siswa

Sandi Kurniawan, Widiyanti Widiyanti, Syarif Suhartadi

Abstract


Abstract: The Student Competency Competition is an annual agenda of DITPSMK which aims to get the best students from each region to be competed at the national level and represent Indonesia at the world level. Becoming an LKS champion is not something that is easy, many factors determine the success of students in winning LKS competitions. This research focuses on finding and presenting data on the factors that determine student success in winning LKS. This research uses a qualitative approach with descriptive research types and research informants are successful students and mentors who champion and the collection of research data using interviews, observations, and documentation is expected to answer the focus of the research. The results of this study found that there are 21 internal factors and 6 external factors that determine the success of students in winning the student competency competition.

Abstrak: Lomba Kompetensi Siswa merupakan agenda tahunan DITPSMK yang bertujuan untuk mendapatkan siswa-siswi terbaik dari setiap daerah untuk dipertandingkan di tingkat nasional dan mewakili Indonesia di tingkat dunia. Menjadi juara LKS bukanlah sesuatu yang mudah, banyak faktor yang menentukan kesuksesan siswa dalam menjuarai kompetisi LKS. Penelitian ini berfokus untuk menemukan dan memaparkan data mengenai faktor yang menentukan kesuksesan siswa dalam menjuarai LKS. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif dan informan penelitiannya adalah siswa dan pembimbing yang berhasil juara serta pengumpulan data penelitian menggunakan wawancara, observasi, dan dokumentasi diharapkan dapat menjawab fokus penelitian. Hasil penelitian ini menemukan bahwa terdapat 21 faktor internal dan 6 faktor eksternal yang menentukan kesuksesan siswa dalam menjuarai lomba kompetensi siswa.

Keywords


student success; student competence; kesuksesan siswa; kompetensi siswa

Full Text:

PDF

References


Andika, B., Winata, H., & Ginting, R. I. (2019). Sistem Pendukung Keputusan Menentukan Duta Sekolah untuk Lomba Kompetensi Siswa menggunakan Metode Elimination Et Choix Traduisant la Realite (Electre). Sains dan Komputer (SAINTIKOM), 18(1), 47–54.

Fizarudin, M., & Bhakti, R. M. H. (2019). Sistem Pendukung Keputusan Penyeleksian Calon Peserta. Jurnal Ilmiah INTECH (Information Technology Journal) of UMUS, 01(01), 1–10.

Han, E. S., & Keefe, J. (2020). The Impact of Charter School Competition on Student Achievement of Traditional Public Schools after 25 Years : Evidence from National District- level Panel Data The Impact of Charter School Competition on Student Achievement of Traditional Public Schools . Journal of School Choice, 00(00), 1–39. https://doi.org/10.1080/15582159.2020.1746621

Hardita, V. C., Swardiana, I. W. P., & Kusrini. (2019). Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Calon Peserta Lomba Siswa Berprestasi. Jurnal Teknologi Informasi, XIV(1), 93–100.

Hargiyarto, P., Marwanto, A., & Djatmiko, R. D. (2015). Analisis Kesalahan Esensial Hasil Pengelasan Tingkat Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Tekhnologi dan Kejuruan, 22(3), 50–364. 10.21831/jptk.v22i3.6841.

Irawan, D., & Munir, M. (2016). Faktor Pendukung dan Penghambat Membangun Kompetensi Electronics Application SMK The Support and Inhibit Factor in Building Competence for Student. Jurnal Pendidikan Teknik Elektronika, 1–6.

Palczyńska, M., & Świst, K. (2018). Personality , Cognitive Skills and Life Outcomes : Evidence from The Polish Follow ‑ Up Study to PIAAC. Large-Scale Assessments in Education, 6(2). https://doi.org/10.1186/s40536-018-0056-z

Prayudisti, H. (2016). Pengembangan Modul Pengelasan Bagi Siswa SMKN 2 Pengasih untuk Menghadapi Lomba Kompetensi Siswa Development of Welding Module for SMKN 2 Students In Facing Student. Jurnal Pendidikan Vokasional Teknik Mesin, 4(1), 35–38.

Pribadi, D. (2014). Model Pemilihan Calon Peserta Lomba Kompetensi Siswa dengan Metode Analytical Network Process. SWABUMI, I(1), 10–17.

Puspitasari, D. O. M., & Supriyanto. (2019). Strategi Pembinaan Kompetensi Siswa sebagai Persiapan Lomba Kompetensi Siswa (LKS) Bidang Computer Numerical Control (CNC) Jurusan Teknik Pemesinan SMKN 5 Surabaya. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 7(1), 1–12.

Rahman, M., Na’am, J., & Santony, J. (2019). Pemilihan Peserta Lomba Kompetensi Siswa Menggunakan Metode TOPSIS. UPI YPTK Jurnal KomTekInfo, 5(3), 42–52.

Sahakian, M., & Seyfang, G. (2018). A Sustainable Consumption Teaching Review: From Building Competencies to transformative learning. Journal of Cleaner Production, 198, 231–241. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.06.238

Sitorus, J. H. P., & Tambunan, H. A. (2019). Pemilihan Peserta Lomba Kompetensi Siswa (LKS) Menggunakan Metode Profile Matching (Studi Kasus : SMK Parbina Nusantara Pematangsiantar) 1,2. Jurnal Bisantara Informatika, 3(1), 1–21.

Su, K. D. (2016). Strengthening Strategic Applications of Problem-Solving Skills for Taiwan Students’ Chemistry understanding. Journal of Baltic Science Education, 15(6), 662–679.

Subekti, H., Taufiq, M., Susilo, H., Ibrohim, & Suwono, H. (2018). Mengembangkan Literasi Informasi Melalui Belajar Berbasis Kehidupan Terintegrasi STEM untuk Menyiapkan Calon Guru Sains Dalam Menghadapi Era Revolusi. Education and Human Development Journal, 3(2), 81–90.

Widyaningsih, M., & Giovanni, L. (2016). Penentuan Peserta Lomba Kompetensi Siswa menggunakan Simple Additive Weighting (SAW). Jurnal Informatika dan Komputer (JIKO), 1(1), 38–46.

Zakaria, A. H., & Harsana, M. (2017). Evaluasi Program Pelatihan Lomba Kompetensi Siswa (LKS) Bidang Keahlian Restaurant Service di SMK Negeri 1 Sewon. E-Journal Student Pend. Teknik Boga, 6(1), 1–8.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i8.14973

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Sandi Kurniawan, Widiyanti Widiyanti, Syarif Suhartadi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License