MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF MATEMATIS SISWA SMA MELALUI PEMBELAJARAN OPEN ENDED PADA MATERI SPLDV

Firdaus Firdaus, Abdur Rahman As'ari, Abd. Qohar

Abstract


This research is aims to describe mathematical creative thinking ability of senior high school students through open ended problem learning in Linier Equation System of Two Variables (LESTV). This reasearch type is descriptive kualitative.  Subject of this research are tenth grade students of SMAN 1 WAJA DOMPU. The learning steps of this research are: 1) orientation, 2) inform the material, 3) offering and solving the Open Ended problems, 4) presentation of discussion result, 5) conclution. This research result is that students have ability to creative thinking mathematically.

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan berpikir kreatif matematis siswa SMA melalui pembelajaran open ended problem materi SPLDV. Jenis penelitian ini, yaitu deskriptif kualitatif. Subjeknya adalah siswa kelas X.2 SMA Negeri 1 Woja Dompu. Tahap pembelajaran dalam penelitian ini adalah (1) Orientasi, (2) pembekalan materi, (3) penyajian dan pengerjaan soal open ended, (4) presentasi, (5) kesimpulan. Kemampuan berpikir kreatif matematis siswa meliputi: (a) fluency, kemampuan siswa lancar dalam memberikan jawaban benar, (b) flexibility, kemampuan siswa dalam menggunakan berbagai cara penyelesaian masalah, (c) novelty, kemampuan siswa dalam memberikan jawaban yang baru dan berbeda dengan siswa lain. Penelitian ini hasilnya, bahwa siswa mempunyai kemampuan berpikir kreatif matematis.


Keywords


creative thinking; LESTV; open ended problems; berpikir kreatif; open ended problem; SPLDV

Full Text:

PDF

References


Afrianti, N. 2012. Pembelajaran Matematika melalui Pendekatan Matematika Realistik untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VII MTs. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Alhadad, S.F. 2010. Meningkatkan Kemampuan Representasi Multipel Matematis, Pemecahan Masalah Matematis, dan Self Esteem Siswa SMP melalui Pembelajaran dengan Pendekatan Open Ended. Disertasi tidak diterbitkan. Bandung: Pascasarjana UPI.

Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Benjamin, A., Foy, J., Konowicth, J., & Mauprivez, X. The Effects of Speed and Accuracy on Mathematical Fluency. Worcester polythecnic institute (WPI), 2013. (Online), (https://www.wpi.edu/Pubs/E-project/Available/E-project-043013-201336/unrestricted/ IQPDocumentActual.pdf), diakses 9 Maret 2016.

Bray, W. S. 2011. A Collective Case Study of the Influence of Teachers’ Beliefs and Knowledge on Error-Handling Practice During Class Discussion of Mathematics. Journal of Research in Mathematics Educations, 42 (1): 2—38.

De Bono, E. 1992. Mengajar Berpikir. Jakarta: Erlangga.

Hakim, L. 2008. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Halim, F. Al. 2014. Pembelajaran Open-Ended untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas VIII SMP Muhammadiyah 4 Malang pada Materi Bangun Ruang. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Ibrahim dan Suparni. 2008. Strategi Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Bidang Akademik UIN Suka.

Kang Sup, L., Dong-jou, H., & Jong Jin, S. 2003. A Development of the Test for Mathematical Creative Problem Solving Ability. Korea. Journal of the Korea Society of Mathematical Education Series D: Research in Mathematical Education Vol. 7, No. 3, September 2003, 163—189.

Khobibah, S. 2006. Pengembangan Model Pembelajaran Matematika dengan Soal Terbuka untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. Disertasi tidak diterbitkan. Surabaya: Pascasarjana UNNESA.

Khodijah, N. 2014. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Lev, M & Leikin, R. 2013. The Connection Between Mathematical Creativity and High Ability In Mathematics. University of Haifa. The Eighth Conference of the European Society for Research in Mathematics Education, pp. 1204—1213; 01/2013. Tersedia (http://cerme8.metu.edu.tr/wgpapers/WG7/WG7_Lev.pdf dan http://www.researchgate.net/researcher/2044436053_Lev_Miriam).

Mann, E. L. 2006. Creativity: The essence of mathematics. Journal for the Education of the Gifted. Vol. 30, No. 2, 2006, pp. 236—260.

McGregor, D. 2007. Developing Thinking Developing Learning. Poland: Open University Press.

Miles, M.B., & Huberrnan, A. M. 1994. Qualitative Data Analysis. Beverly.

Milgram, R., dan Hong, E. 2009. Talent Loss in Mathematics: Causes and solutions. In R. Leikin, A. Berman and B. Koichu (Eds.), Creativity in Mathematics and the education of gifted students (pp. 149—163). Rotterdam, Netherlands: Sense Publishers.

Moleong, L. J. 2014. Metode Penelitian Kualitatif (Edisi revisi). Bandung: Remaja Rosda Karya.

Muis, A. 2013. Penerapan Pembelajaran Problem Creating untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Kelas XI IPA.7 SMAN 1 Kota Bima. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Nohda, N. 2000. A Study of “Open-Approach” Method in School Mathematics Teaching. Paper Presented at the 10th ICME, Makuhari, Japan.

Prusak, A. 2015. Nurturing Students’ Creativity Through Telling Mathematical Stories. The 9th Mathematical Creativity and Giftedness International Conference Proceedings. Romania: Sinaia.

Purwanto, E. 2011. Menumbuhkan Kreativitas Siswa melalui Pembelajaran Grafik Fungsi Eksponen dengan Pendekatan Open Ended Problem di Kelas XII IPA SMA Negeri 1 Tanjung Selor. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Sagala, S. 2009. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Slavin, E. R. 2009. Psikologi Pendidikan: Teori dan Praktik. Edisi 9. Terjemahan oleh Marianto Samosir. 2011. Jakarta: Indeks.

Takahashi, A. 2006. Characteristics of Japanese Mathematics Lessons. Jepang: Depaul University. The paper is presented at the APEC International Conference on Innovative Teaching Mathematics through Lesson Study, Januari 14—20, Tokyo Japan.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i2.6127

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License