PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BERBASIS COOPERATIVE LEARNING DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK UNTUK SISWA SMK SE-KOTA MALANG PROGRAM KEAHLIAN TEKNIK OTOTRONIK

Isa Muhammad Said, Eddy Sutadji, Machmud Sugandi

Abstract


This study was carried out to produce a product in the form of teaching materials as well as products supporting teaching materials in the form groupsheet, photoviewer and learning scenarios to support cooperative learning-based scientific approach also investigated how it impacts the learning process in vocational programs ototronik engineering expertise throughout the city of Malang. This study uses the stages of R & D Borg & Gall to make a product, while researching the effect researchers used a quantitative approach to experimental research methods. The samples used were 66 students of class XI, consisting of 37 students as an experimental group and 29 students as a control group. Product validation phase carried out by seven lecturers of Mechanical Engineering, State University of Malang, 2 teachers SMKN 6 Malang Malang and SMK 10 and 25 students SMKN 6 and SMKN 10 Malang. Product testing conducted by some experts that consists of content expert, instructional design experts, media learning expert and small group trial. Based on product testing data obtained from experts such that learning products developed at the level of valid and fit for use as a learning product while in testing the effects of product usage in learning by the student data showed that the products developed significant effect on learning outcomes and effective for use.

Penelitian ini dilakukan untuk menghasilkan produk berupa bahan ajar serta produk pendukung bahan ajar berbentuk groupsheet, photoviewer, dan skenario pembelajaran untuk mendukung pembelajaran kooperatif berbasis pendekatan saintifik juga meneliti bagaimana pengaruhnya dalam proses pembelajaran di SMK pada program keahlian teknik ototronik se-kota Malang. Penelitian ini menggunakan tahap-tahap penelitian R&D Borg & Gall untuk membuat produk, sedangkan untuk meneliti pengaruhnya peneliti menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode penelitian eksperimen. Sampel yang digunakan adalah 66 siswa kelas XI, yang terdiri atas 37 siswa sebagai kelompok eksperimen dan 29 siswa sebagai kelompok kontrol. Tahap validasi produk dilaksanakan oleh 7 orang dosen Teknik Mesin Universitas Negeri Malang, 2 orang guru SMKN 6 Malang dan SMKN 10 Malang serta 25 orang siswa SMKN 6 dan SMKN 10 Malang. Pengujian produk dilakukan oleh beberapa ahli yang terdiri atas ahli isi materi, ahli perancangan pembelajaran, ahli media pembelajaran, dan uji coba kelompok kecil. Berdasarkan pengujian produk diperoleh data dari ahli-ahli tersebut bahwa produk pembelajaran yang dikembangkan berada pada level valid dan layak digunakan sebagai produk pembelajaran, sedangkan dalam pengujian pengaruh penggunaan produk dalam pembelajaran oleh siswa diperoleh data bahwa produk yang dikembangkan berpengaruh signifikan terhadap hasil belajar dan efektif untuk digunakan.


Keywords


cooperative learning, scientific learning, learning tools, learning products, student learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Akbar, S. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Atsnan, M. F., & Gazali, R.Y. 2013. Penerapan Pendekatan Scientific dalam Pembelajaran Matematika SMP Kelas VII Materi Bilangan (Pecahan). Makalah dipresentasikan dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika dengan tema “Penguatan Peran Matematika dan Pendidikan Matematika untuk Indonesia yang Lebih Baik" pada tanggal 9 November 2013 di Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY.

Borg, W.R., & Gall, M.D. 1983. Educatiol Research: An introduction. (4th ed). New York & London: Longman.

Campbell. 1989. Riset dalam Efektivitas Organisasi. Terjemahan oleh Sahat Simamora. Jakarta: Erlangga.

Hodson, D. 1996. Laboratory work as scientific method: Three decades of confusion and distortion. Journal of Curriculum Studies. (Online), (http://65.54.113.26/Publication/3305623/laboratory-work-as-scientific-method-three-decades-of-confusion-and-distortion, diakses 6 Juni 2015).

Kotler, P. 2005. Manajemen Pemasaran. Jilid II. Edisi Kesebelas. Terjemahan oleh Benyamin Molan. Jakarta: Indeks.

Kotler, P. dan Armstrong, G. 2001. Prinsip-prinsip Pemasaran. Terjemahan oleh Imam Nurmawan. Jakarta: Erlangga.

Lupiyoadi, R. 2001. Pemasaran Jasa. Jakarta: Penerbit Salemba Empat.

Robbins. P. S. 2002. Prinsip-prinsip Perlaku Organisasi. Edisi kelima. Jakarta: Erlangga.

Steers, R. M. 1980. Efektivitas Organisasi. Jakarta: Erlangga.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i2.6131

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License