PENGEMBANGAN MODEL WEB BASED LEARNING PADA MATA PELAJARAN JARINGAN DASAR PAKET KEAHLIAN TKJ PADA SMKN SE-KOTA MALANG

Angga Achmad Cholid, Hakkun Elmunsyah, Syaad Patmanthara

Abstract


A Study of web based learning as a learning resource, whichis a learning activity that utilizes media site (website) which can be accessed through the internet network. This happens also in SMKN Malang, especially on the issue of the basic network of subjects. Basic network is one important part of the package on the Computer and Network Engineering expertise. On this basis, need to be developed web based learning media products that can be accessed through mobile devices and to run as a learning resource that is already created by using web based software that can be accessed using a web browser. This research is based on the model of development of ADDIE implemented five steps, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. Web based learning developed validated by expert content, learning media expert, 32 students in small groups, trials and 128 students tested large groups. The results of the validation material experts declared valid of 86.7%. The results of the validation of the learning media expert declared valid of 99%.

Pembelajaran web based learning sebagai sumber belajar, yang merupakan suatu kegiatan pembelajaran yang memanfaatkan media situs (website) yang bisa diakses melalui jaringan internet. Hal ini terjadi juga di SMKN Se Kota Malang, terutama pada masalah mata pelajaran jaringan dasar. Jaringan dasar merupakan salah satu bagian penting pada paket keahlian Teknik Komputer dan Jaringan. Atas dasar ini, perlu dikembangkan produk media web based learning yang dapat diakses melalui perangkat mobile dan untuk menjalankan sebagai sumber belajar yang sudah dibuat dengan menggunakan perangkat lunak berbasis web yang dapat diakses menggunakan web browser. Penelitian ini didasarkan pada model pengembangan ADDIE dilaksanakan lima langkah, yaitu analisis, desain, pengembangan, penerapan, dan evaluasi. Media web based learning yang dikembangkan divalidasi oleh ahli materi, ahli media, 32 siswa uji coba kelompok kecil, dan 128 siswa uji coba kelompok besar. Hasil validasi ahli materi menyatakan valid sebesar 86,7%. Hasil validasi ahli media menyatakan valid sebesar 99%.


Keywords


learning resources; mobile devices; web based learning; basic networking; sumber belajar; perangkat mobile; media web based learning; jaringan dasar

Full Text:

PDF

References


Akbar, Sa’dun dan Sriwiyana, Hadi. 2010. Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Yogyakarta: Cipta Media.

Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Ally, M. 2004. Foundation of Educational Theory for Online Learning. Canada: Athabasca University.

Arsyad, A. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Dick, Walter dan Carey, Lou. 1985. The Systematic Design of Instruction. Amerika: Foresman and Company.

Firmansyah, Muhammad Faiz. 2015. Mobile Learning Materials of Networking Operating System Studies for Vocational High School. Jurnal ICONSSE 2015.

Georgiev, dkk. 2005. A General Classification of Mobile Learning Systems. International Conference on Computer Systems and Technologies-CompSysTech.(Online).(http://ecet.ecs.ru.acad.bg/cst05/Docs/cp/sIV/IV.14.pdf), diakses 7 April 2016.

Holzinger, Andreas, Alexander Nischelwitzer dan Matthias Meisenberger. 2005. Mobile Phones as a Challenge for m-Learning:Experiences with the Mobile Learning Engine (MLE) using Mobile Interactive Learning Objects (MILOs). (Online).

Istiyanto, J. E. 2013. Pemrogaman Smartphone Menggunakan SDK Android dan Hacking Android. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Kherid, Z. 2009. Sumber Belajar dari Berbagai Sumber. (Online), (http://purwanto.web.id/wp-content/upload/2009/01//sumber-belajar-dapat-dari-bermacam.pdf), diakses 7 April 2016.

Patmanthara, S. 2015. Pembelajaran Berbantuan Komputer. Jember: Cerdas Ulet Kreatif.

Putra, J. A. 2013. Pengembangan M-Learning Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Produktif Teknik Komputer dan Jaringan Mata Pelajaran Perakitan Komputer untuk Kelas X di SMK Negeri 1 Praya. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Universitas Negeri Malang.

PUSKAKOM. 2015. Profil Pengguna Internet Indonesia 2014. Jakarta: Aplikasi Pengguna Internet Indonesia (APJII).

Simamora, L. 2003. Cakrawala Pendidikan: E-Learning: Konsep dan Perkembangan Teknologi yang mendukung. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Tamimuddin. 2007. Mengenal Mobile Learning (M-Learning). (Online), (http://mtmmim.files.wordpress/2008/12/mlearn.pdf), diakses 7 April 2016.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i5.6333

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License