PERILAKU PROFESIONAL DAN BEBAN KERJA PENDIDIK DI SEKOLAH LEMBAGA PEMBINAAN KHUSUS ANAK KELAS I BLITAR

Devi Mariana, Nurul Ulfatin, Burhanuddin Burhanuddin

Abstract


This research aims to describe the professional behavior at school. The research location at institute of special recovery for children (ISRC) Class I Blitar. Data were collected by interview, observation and documentation. Data were analyzed using data reduction, data display, and conclusion. Checking the validity of the data is done by three criteria namely triangulation, adequacy referential, and membercheck. The results indicate that the professional conduct of educators in elementary and secondary schools is reflected in the three professional competence include: pedagogical competence, personal competence and social competence.

Tujuan penelitian adalah untuk mendeskripsikan perilaku profesional pendidik di sekolah. Lokasi penelitian adalah di sekolah LPKA Blitar. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan studi kasus. Penelitian dilakukan di lembaga pembinaan khusus anak (LPKA), Kota Blitar.Data penelitian dikumpulkan dengan teknik wawancara, observasi, dan studi dokumentasi. Data dianalisis dengan reduksi data, display data, dan penarikan kesimpulan. Pengecekan keabsahan data dilakukan dengan tiga kriteria yakni triangulasi, kecukupan referensial, dan pengecekan keanggotaan. Hasilnya menunjukkan bahwa perilaku profesional pendidik di SD dan SMP tercermin dari tiga kompetensi profesional meliputi: kompetensi pedagogik, kompetensi kepribadian, dan kompetensi sosial.


Keywords


profetional behaviour; workload; teachers profile; perilaku professional; beban kerja; profil pendidik

Full Text:

PDF

References


Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 72 Tahun 2013tentang Penyelenggaraan Pendidikan Layanan Khusus. (Online), (http://pelayanan.jakarta.go.id/download/regulasi/permen-pendidikan-dan-kebudayaan-nomor-72-tahun-2013-tentang penyelenggaraan-pendidikan-layanan-khusus.pdf), diakses 7 Mei 2016.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 16 Tahun 2007. Peraturan Pemerintah, Nomor 74 Tahun 2008, Tentang Guru,

Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Stoops, E. 1981. Handbook of Educational Administration: A Guide for the Practitioner. 2nd ed. Boston: Allyn and Bacon,

Inc.

Surya, M. 2003. Psikologi Pembelajaran dan Pengajaran. Bandung: Yayasan Bhakti Winaya.

Usman, M. U. 2010. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Yamin, M. 2006. Profesionalisasi Guru dan Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Gaung Persada Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i7.6546

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License