PENGEMBANGAN BUKU AJAR BIOLOGI SEL BERBASIS BIOINFORMATIKA

Reni Istiningrum, Mohamad Amin, Umie Lestari

Abstract


Cell biology is one of the important subjects in the Department of Biology, with a material very much but the practicum has not been implemented because of limited funding. The solution is to use bioinformatics. Methods used for validation is to use a questionnaire validation to validator matter experts, media experts and validator validator individuals. The results of the validation of subject matter experts is 77,6 with a decent quality aspects categories, media expert is 89,5 with a very decent quality aspects categories and individual validator is 80,6 with a decent quality aspects categories. Therefore, to meet the criteria of an excellent book needs to do some revisions.

Biologi sel adalah salah satu matakuliah wajib di Jurusan Biologi, dengan materi yang sangat banyak namun praktikum belum dilaksanakan karena keterbatasan biaya. Solusinya adalah dengan menggunakan bioinformatika. Metode yang dipergunakan untuk validasi adalah dengan menggunakan angket validasi untuk validator ahli materi, validator ahli media dan validator perorangan. Hasil validasi dari ahli materi adalah 77,6 dengan kategori aspek kualitas layak, ahli media adalah 89,5 dengan kategori aspek kualitas sangat layak dan validator perorangan adalah 80,6 dengan kategori aspek kualitas layak. Oleh karena itu, untuk memenuhi kriteria buku yang sangat baik perlu dilakukan beberapa revisi.


Keywords


textbooks; cell biologi; bioinformatica; buku ajar; biologi sel; bioinformatika

Full Text:

PDF

References


BSNP. 2015. Deskripsi Butir Instrumen Penilaian Buku Teks Pelajaran SMA/MA Komponen Kelayakan Kegrafikan. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Riduwan. 2010. Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Colin, J. 2006. A Critical Analysis of the Use of Formative Assesment in Schools. Hongkong: APERA Conference.

Degeng, I.N.S. 2006. Teori Pembelajaran 2. Malang: Terapan Program Magister Manajemen Pendidikan Universitas Terbuka Malang.

Hayati, Sri, Budi, Agus Setyo, Handoko, & Erfan. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Fisika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Universitas Negeri Jakarta: Prosiding Seminar Nasional Fisika (E Journal) SNF 2015, Vol. 4, p. 49—54.

Muslich, M. 2010. Melaksanakan PTK Penelitian Tindakan Kelas itu Mudah. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Nazeri. 2013. Penggunaan e-FlipBook dalam Topik Elektrik dan Elektronik: Inovasi dalam Pengajaran Reka Bentuk dan Teknologi PISMP RBT. Prosiding Seminar Penyelidikan IPG Zon Timur, Vol. 1, No. 1.

RPS Biologi Sel. 2014. Rencana Pembelajaran Semester. Malang: Jurusan Biologi, FMIPA, Universitas Negeri Malang.

Sridhar, Amulyashree, Saremy, Sadegh dan Bhattacharjee, Biplab. 2014. Elucidation of molecular targets of bioactive principles of black cumin relevant to its anti-tumour functionality - An Insilico target fishing approach. Journal Biomedical Informatics. Vo: 10, No. 11. p. 684—688.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i9.6717

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License