PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA MATERI PERKALIAN MATRIKS BERCIRIKAN PENEMUAN TERBIMBING UNTUK SISWA SMK KELAS X

Kiki Fauziah, I Nengah Parta, Swasono Rahardjo

Abstract


This development research aims to develop student's worksheet matrix multiplication-based guided discovery in class X SMK valid, practical, and effective. The development of this student worksheets using the 4-D model of development that consists of four stages, but in the development of the student worksheet is only going to be done until the third stage only. The subject of trials on the research development of this student worksheets are grade X SMK Putra Indonesia Malang. Based on the results of the validation of worksheets students validated by the three validator experts and practitioners, the student worksheet developed meet the category is valid. Based on the results of observation of its student worksheet demonstrates that levels of student worksheet demonstrates reach the high category, so the student worksheet developed meet the practical category. Average rating based on mastery of the whole class learning materials namely 76, guided discovery that include categories and student response against the student worksheet include positive categories, so the student worksheet developed meet the category effectively. Thus the student worksheets multiplication matrix-based discovery of social interactions in class X generated already meet the category is valid, practical, and effective.

Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan LKS materi perkalian matriks bercirikan penemuan terbimbing di kelas X SMK yang valid, praktis, dan efektif. Pengembangan LKS ini menggunakan model pengembangan 4-D yang terdiri atas empat tahap, tetapi dalam pengembangan LKS ini hanya akan dilakukan sampai tahap ketiga saja. Subjek uji coba pada penelitian pengembangan LKS ini adalah siswa kelas X SMK Putra Indonesia Malang. Berdasarkan hasil validasi LKS yang divalidasi oleh dua orang validator ahli dan satu orang praktisi, LKS yang dikembangkan memenuhi kategori valid. Berdasarkan hasil observasi terlaksananya LKS menunjukkan bahwa tingkat keterlaksanaan LKS mencapai kategori tinggi, sehingga LKS yang dikembangkan memenuhi kategori praktis. Berdasarkan nilai rata-rata penguasaan bahan ajar seluruh kelas yaitu 76, aktivitas penemuan terbimbing yang termasuk kategori baik, dan respon siswa terhadap LKS termasuk kategori positif, sehingga LKS yang dikembangkan memenuhi kategori efektif. Dengan demikian, LKS materi perkalian matriks bercirikan penemuan terbimbing di kelas X yang dihasilkan sudah memenuhi kategori valid, praktis, dan efektif.


Keywords


student worksheet; guided discovery; matrix; LKS; penemuan terbimbing; matriks

Full Text:

PDF

References


Akanmu, M. A. & Fajemidagba, M.O. 2013. Guided Discovery Learning Strategy and Senior School Students Performance in Mathematics in Ejigbo, Nigeria. Journal of Education and Practice, ISSN 2222-288X (Online), Vol.4, No.12, 2013

Cahyo, A. N. 2012. Panduan Aplikasi Teori-Teori Belajar Mengajar. Yogyakarta: Diva Press.

Eggen, P. & Kauchak, D. 2012. Strategi dan Model Pembelajaran Mengajarkan Konten dan Keterampilan Berpikir. Edisi Keenam. Jakarta: PT. Indeks.

Hobri. 2010. Pola Pengembangan Pendidikan Berbasis Sekolah. Yogyakarta: IRCiSoD.

Koem, S. W. 2014. Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal-Soal Matriks pada Siswa Kelas XII SMA (Suatu Penelitian di SMA Negeri 1 Sumalata Kelas XII IPA). Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Gorontalo, (http://eprints.ung.ac.id/7294/), diakses 14 Juni 2016.

Markaban. 2006. Model Penemuan Terbimbing pada Pembelajaran Matematika SMK. Yogyakarta: Depdiknas.

Mayer, R. E. 2004. Should There be a Strikes Rule Against Pure Discovery Learning? The Case for Guided Methods of Instruction. American Psychologist, (Online), 59(1):14—19.

Nurdiansyah, D. H. 2014. Relevansi Mata Pelajaran Matematika pada Mata Pelajaran Produktif. Universitas Pendidikan Indonesia. (http://repository.upi.edu/6372/), diakses 15 Juni 2016.

Sanjaya, W. 2011. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Suharti, A. 2013. Improvement of Power Mathematical in Learning Math Through Learning Model Combined. International Journal of Science and Technology, ISSN 2049-7318 (Online), Vol.2, No.8, August 2013

Sundayana, R. 2014. Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta.

Suyono & Hariyanto. 2012. Belajar dan Pembelajaran: Teori dan Konsep Dasar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. 1974. Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children. Minnesota.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i9.6735

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License