PENGEMBANGAN MOTIVASI BELAJAR SISWA BERPRESTASI ANAK TENAGA KERJA INDONESIA (STUDI KASUS PADA SISWA SEKOLAH DASAR DI KABUPATEN BLITAR)
Abstract
This article contains the result of research on the learning motivation development of student good achievement Indonesian labor in the elementary school district in Blitar. This research based on the good achievement students which is the parents were Indonesian labor. This research aims to know the good achievement students needs related to the study activities. This research used the qualitative approach with the case study draft. Based on the research, the study motivation of student good achievement can grow well. It’s happen because the student good achievement needs related to the study activities are met.
Artikel ini berisi hasil penelitian mengenai pengembangan motivasi belajar siswa berprestasi anak tenaga kerja Indonesia di Sekolah Dasar Kabupaten Blitar. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh adanya prestasi belajar baik yang mampu di raih oleh siswa yang merupakan anak dari orangtua yang berstatus sebagai tenaga kerja Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap kebutuhan-kebutuhan siswa berprestasi yang berkaitan dengan kegiatan belajar. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan studi kasus. Berdasarkan hasil penelitian, motivasi belajar siswa berprestasi dapat tumbuh dengan baik. Hal ini dikarenakan kebutuhan-kebutuhan yang berkaitan dengan kegiatan belajar siswa berprestsai dapat terpenuhi.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Brophy, J. 2004. Motivating Students to Learn. New Jersey: Lawrence Erbalum Associates Publisher.
Creswell, J.W. (Ed). 2015. Penelitian Kualitatif & Desain Riset: Memilih Diantara Lima Pendekatan, Edisi Ketiga. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Hanurawan, F. 2012. Metode Penelitian Kualitatif Dalam Ilmu Psikologi. Surabaya: Pusat Studi Peningkatan Kinerja Masyarakat LPPM Universitas Airlangga.
Koerner & Fitzpatrick. 2002. Toward a Theory of Family Communication. University of Minnesota & University of Winconsin.
McNeil, D.N. 2015. Social Freedom and Self-Actualization: ‘Normative Reconstruction’ As a Theory of Justice. Critical Horizons, 16(2). (Online), (www.mq.edu.au), diakses 10 Januari 2016.
Milheim, K.L. 2012. Toward Better Experience: Examining Student Needs in the Online Classroom though Maslow’s Hierarchy of Needs Model. Journal of Online Learning and Teaching, 8(2). (Online), (creativecommons.org), diakses 05 Januari 2016.
Papalia D.E., Olds, S.W, & Feldman, R.D. (Ed). 2009. Human Development (Perkembangan Manusia edisi 10 buku 2). Jakarta: Salemba Humanika.
Petty, T. 2014. Motivating First-Generation Students to Academic Success and Collage Completion. Collage Student Journal, 48(2). (Online), (www.press.jhu.edu), diakses 20 Desember 2015.
Schunk, D.H., Pintrich, P. R. & Meece, J.L. (Ed). 2012. Motivasi dalam Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Aplikasi. Edisi Ketiga. Jakarta: PT. Indeks.
Taormina, J. R. & Gao, H. J. 2013. Maslow and the Motivation Hierarchy: Measuring Satisfaction of the Needs. American Journal of Psychology, 126 (2), (Online), (www.americanjournals.us.co ) diakses tanggal 13 Januari 2016.
Winkel. 2011. Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: Gramedia.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i9.6865
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |