PENGARUH PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DAN GAYA BERPIKIR TERHADAP HASIL BELAJAR SOSIOLOGI

Izak Jakobis Makulua, Anselmus J. E Toenlioe, Sulton Sulton

Abstract


This study aims at discovering the learning outcome of the students using CTL and conventional learning strategy and also to investigate the learning outcome of sociology among the students who possess a divergent and convergent thinking style. The result of this study showed that (1) the learning outcome of the students using CTL is higher than using conventional learning strategy, (2) the learning outcome of the students who possess a divergent thinking style is higher the students who possess a convergent thinking style, and (3) there is an interaction between learning strategy and both divergent and convergent thinking style in the learning outcome of the students.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hasil belajar siswa yang diajar  menggunakan strategi pembelajaran CTL dan konvensional serta hasil belajar sosiologi siswa yang memiliki gaya berpikir divergen dan konvergen. Hasil penelitian menunjukan bahwa (1) hasil belajar sosiologi yang diajarkan dengan strategi pembelajaran kontekstual (CTL) lebih baik daripada hasil belajar siswa yang diajarkan dengan strategi pembelajaran konvensional, (2) hasil belajar siswa yang memiliki gaya berpikir divergen lebih baik dari hasil belajar siswa yang memiliki gaya berpikir konvergen, dan (3) terdapat interaksi antara strategi pembelajaran dan gaya berpikir divergen maupun konvergen dalam memberikan pengaruh terhadap hasil belajar siswa.


Keywords


contextual (CTL); thinking style; learning outcome; kontekstual (CTL); gaya berpikir; hasil belajar

Full Text:

PDF

References


Ani, H.M. 2003. Meningkatkan Profesionalisme Guru, (Online), (http://www.duniaguru.com/profesionalisme/profesionalisme.htm, diakses16 Desember 2006).

Candiasa, I.M. 2002. Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Gaya Kognitif terhadap Kemampuan Memogram Komputer Eksperimen pada Mahasiswa IKIP Singaraja, Jurnal Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Jakarta.

Campbell & Stanley. 1966. Eksperimental and Quasi-Eksperimental Design for Research. USA: Houghton Mifflin Company.

Degeng, I.N.S. 1989. Ilmu Pembelajaran: Taksonomi Variabel. Jakarta: Dirjen Dikti.

Fraenkel, J.R. & Wallen, N.E. 1993. How To Design and Evaluative Reseach. New York: Graw-Hil Inc.

Johnson & Elanie, B. 2002. Contextual Teaching and Learning: Menjadikan Kegiatan Belajar Mengajar Mengasyikkan dan Bermakna. California: Pustaka Pelajar.

Reigeluth, C.M. & Merill, M.D. 1983 Classes of Instrutional Variabel, Educational Technology.

Seniati, dkk. 2005. Psikologi Eksperimen. Jakarta: PT. Index.

Sutisna, O. 1977. Pendidikan dan Pembangunan Tantantann bagi Pembaruan Pendidikan. Bandung: Penerbit Ganaco NV.

Tilaar, H.A.R. 2000. Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i10.6972

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License