PENGEMBANGAN BUKU AJAR MIKROBIOLOGI TENTANG BIOREDUKSI MERKURI BAGI MAHASISWA PENDIDIKAN BIOLOGI

Atiqa Ulfa, Endang Suarsini, Mimien Henie Irawati

Abstract


Educational biology bachelor students in State Institute for Islamic Studies of Mataram dont provided with Indonesian microbiology textbooks containing the local potention as the learning source. Developing the microbiology textbook concerning mercury bioreduction of waste disposal from gold mining in West Sekotong can be a sollution. The aim of this study is to develop microbiology textbook concerning mercury bioreduction. This study belong to research and development study. The result of this study is microbiology textbook with the tittle “Bioreduksi Merkuri menggunakan Bakteri Indigen dari Limbah Penambangan Emas” that has been done and valid.

Mahasiswa S1 jurusan pendidikan Biologi di Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Mataram belum memiliki bahan ajar berbahasa Indonesia yang mengangkat potensi lokal sebagai sumber belajar mereka. Salah satu upaya untuk mengatasi keterbatasan bahan ajar tersebut  adalah melalui pengembangan buku ajar mikrobiologi terkait dengan bioreduksi merkuri dari limbah penambangan emas di Sekotong Barat. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan buku ajar mikrobiologi mengenai bioreduksi merkuri. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan. Hasil penelitian ini adalah buku ajar mikrobiologi dengan judul “Bioreduksi Merkuri menggunakan Bakteri Indigen dari Limbah Penambangan Emas” yang telah tersusun dan valid.


Keywords


textbook; microbiology; bioreduction; mercury buku ajar; mikrobiologi; bioreduksi; merkuri

Full Text:

PDF

References


Benson. 2001. Microbiological Application Lab Manual. New York: Mc. Graw- Hill.

Bergey, D. H., & Breed, R. S. 2009. Bergeys’s Manual of Determinative Bacteriology. Baltimore: The William & Wilkins Company.

Bitton, G. 2005. Wastewater Microbiology. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Borg, W. R. & Gall, M. D. 1983. Educational Research: An Introduction. New York: Pearson Education Company.

BSNP. 2006. Panduan Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Badan Standarisasi Nasional Pendidikan.

Hake, R.R. 1999. Analyzing Change/Gain Score. Departement of Physic: Indiana University.

Madigan, M.T., Martinko, J. M & Parker, J. 2012. Brock Biology of Microorganisms. San Francisco: Pearson Education.

Munir, A. 2015. Limbah Merkuri Selimuti Bombana, Sekotong, dan Cisitu. (Online), (http://www.menlh.go.id/menlhk-bertemu-srikandi-bike-to-work-b2w-indonesia/), diakses 25 Agustus 2015.

Prastowo, A. 2015. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar. Yogyakarta: Diva Press.

Priadie, L. 2012. Teknik Bioremediasi Sebagai Alternatif dalam Upaya Pengendalian Pencemaran Air. Bandung: Pusat Litbang Sumber Daya Air, Kementerian PU.

Riduwan. 2015. Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sitepu, B.P. 2014. Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tarigan, D.J & Tarigan, H. G. 1989. Telaah Buku Teks Bahasa Indonesia. Bandung: Angkasa.

Tortora. 2010. Microbiology: An Introduction. Tenth Edition. United State of America: Benjamin Cummings.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v2i1.8392

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License