PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN EKONOMI UNTUK MENINGKATKAN PERILAKU PRODUKTIF SISWA

Hardining Estu Murdinar, Hari Wahyono, Agung Haryono

Abstract


Development purposes, among others (1) Develop economic learning to improve students' perception on productive behavior to expectations with the behavior and attitude of the economic rational and wise, the students were able to resolve the economic problems experienced in everyday life as well as providing economic learning meaningful, ( 2) to analyze the economic feasibility study to increase the productive behavior of students for the results of learning development unfit for use, (3) Testing the effectiveness of the learning economy to improve the productive behavior of students to the students' perception on productive behavior. (4) Provide recommendations to the school is a place of research related to economic learning more meaningful. The subject of development is the class X IPS 4 SMAN 2 Pasuruan. This study uses a model of the development of Dick & Carey, research instruments were questionnaires, interviews, tests, and documentation. Quantitative. qualitative data analysis and development as follows: (1) the results of assessment and response to the economic matter experts result, the learning economy to improve the productive behavior of students is feasible and can be used without revision with a percentage of 92.4%. (2) the results of the assessment and feedback instructional design experts result, the learning economy to improve the productive behavior of students is feasible and can be used without revision with a percentage of 83%. (3) the assessment results and student responses obtained result, the learning economy to increase the productive behavior of students is very attractive with a percentage of 88% in both categories. (4) The student learning outcomes through pre and post test results obtained during pre-test students who are at the criteria ugly as much as 28.9% of students in less criteria as much as 55.26%, and the students who are in good criteria as much as 15.7%. At the time of the posttest as much as 42% of students are in good criteria and as much as 50% of students are in very good criteria.

Tujuan pengembangan antara lain (1) mengembangkan pembelajaran ekonomi untuk meningkatkan persepsi  siswa tentang perilaku produktif  dengan harapan dengan perilaku dan sikap ekonomi yang rasional dan arif, siswa mampu menyelesaikan masalah ekonomi yang dialaminya dalam kehidupan sehari-hari serta memberikan pembelajaran ekonomi yang bermakna, (2) menganalisis kelayakan pembelajaran ekonomi untuk meningkatkan perilaku produktif siswa agar hasil pengembangan pembelajaran layak untuk digunakan, (3) menguji efektivitas pembelajaran ekonomi untuk meningkatkan perilaku produktif siswa terhadap persepsi siswa tentang perilaku produktif, dan (4) memberi rekomendasi kepada pihak sekolah yang menjadi tempat penelitian terkait pembelajaran ekonomi yang lebih bermakna. Subjek pengembangan adalah siswa kelas X IPS 4 SMAN 2 Kota Pasuruan. Penelitian ini menggunakan model pengembangan Dick & Carey, instrumen penelitian berupa angket, wawancara, tes, dan dokumentasi. Analisis data kualitatif dan kuantitatif. Hasil pengembangan,  meliputi (1) hasil penilaian dan tanggapan ahli materi ekonomi diperoleh hasil pembelajaran, ekonomi untuk meningkatkan perilaku produktif siswa layak dan dapat digunakan tanpa revisi dengan persentase 92,4%, (2) hasil penilaian dan tanggapan ahli desain pembelajaran diperoleh hasil, pembelajaran ekonomi untuk meningkatkan perilaku produktif siswa  layak dan dapat digunakan tanpa revisi dengan persentase 83%, (3) hasil penilaian dan tanggapan siswa diperoleh hasil, pembelajaran ekonomi untuk meningkatkan perilaku produktif siswa  sangat menarik dengan persentase 88% dengan kategori baik, dan (4) hasil belajar siswa melalui pre dan pos tes diperoleh hasil saat pre tes siswa yang berada pada kriteria jelek sebanyak 28,9%, siswa yang berada pada kriteria kurang sebanyak 55,26%, dan siswa yang berada pada kriteria baik sebanyak 15,7%. Pada saat pos tes sebanyak 42% siswa berada pada kriteria baik dan sebanyak 50% siswa berada pada kriteria sangat baik.


Keywords


economic education; conduct productive; pembelajaran ekonomi; perilaku produktif

Full Text:

PDF

References


Abdullah. 2006. Persepsi Guru dan Siswa tentang Peran Guru dalam Proses Pembelajaran di SMAN se-Kota Probolinggo.

Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Al-Faruq, U. 2011. Mewjudkan Pembelajaran Ekonomi Brwawasan Lingkungan dalam Sistem Organisasi Sekolah: Studi

Kasus di SMA Negeri 5 Malang. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Arsyad, L. 2004. Ekonomi Pembangunan. Jakarta: PT. Rosdakarya.

Ayuni, D.S. 2012. Pengaruh Pembelajaran Ekonomi, Lingkungan Sosisal Budaya dan Sikap Konsumsi terhadap Perilaku

Konsumsi Berkarakter. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

BPS. 2016. Laporan Ekspor Impor Indonesia Tahun 2016. Jakarta: BPS.

Dick, W & Carey, L. 1990. The Systematic Design of Instruction. Second Edition. London: Scott, L. Foresman and Company.

Disman. 2004. Efektivitas Pendidikan Ekonomi dalam Pembentukan Nilai-nilai Perilaku Ekonomi Kekeluargaan Siswa SMA

Negeri di Kota Bandung. (Online), (http://respository.upi.edu/), diakses 20 Januari 2016.

Dunkin, M.J & Biddle, B.J. 1974. The Study of Teaching. New York: Rineheart and Winston inc.

Gagne, R.M.1977. The Condition of Learning. New York: Rineheart and Winston Inc.

Indrawati, A. 2009. Pengembangan Model Pembelajaran yang Berorientasi Jiwa Kewirausahaan pada Pendidikan Anak Usia

Dini. Disertasi tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Hasibuan, M.S.P. 2009.Organisasi dan Motivasi:Dasar Pemikiran Produktivitas. Cetakan ke-2. Jakarta: Bumi Aksara.

Mali, P. 1978. Improving Total Productivity. New York: John Wiley and Sons, Inc.

Marzano, R.J. 1992. A Different Kind of Classroom (Teaching with Dimensions of Learning). United States: Assosiation for

Supervision and Curriculum Development.

Poli, W.I.M. 2010. Tonggak-Tonggak Sejarah Pemikiran Ekonomi. Surabaya: Brilian Internasional.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v2i1.8442

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License