MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA MELALUI PEMBELAJARAN STAD

Amos Patiung, Sri Mulyati, Akbar Sutawidjaja

Abstract


The aim of this study is to describe STAD cooperative learning model improves the students activeness and mathematics achievements. This study use action research approach. The subject of this study is researcher selft and 37 eight-th grade student of SMPN 2 Malinau as participants. Framework of this study consist of plan, do, observation, and reflection. Collecting data method use observation, test, and interviews method. Analysing data use description analysis. Based on the result, it is concluded that STAD that improve student activiness and mathematics achievements include: (1) using power point to serve information, (2) setting heterogent group, (3) advice and guiding students while discussion, (4) using PPT for group presentation, (5) giving quiz in last section, (6) explaining miss understanding problem, and (7) giving awards. 

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan model pembelajaran kooperatif tipe STAD yang dapat meningkatkan keaktifan dan hasil belajar matematika siswa SMP. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas dengan subjek siswa kelas VIII-1 SMPN 2 Malinau Kota sebanyak 37 siswa. Rancangan dalam penelitian meliputi perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah metode observasi, tes, dan wawancara. Analisis data menggunakan analisis deskripsi. Berdasarkan hasil penelitian ini, dapat disimpulkan bahwa STAD yang dapat meningkatkan keaktifan dan hasil belajar siswa meliputi: (1) menyajikan informasi dengan menggunakan bantuan power point, (2) pembentukan kelompok secara heterogen, (3) bimbingan dan arahan selama diskusi kelompok dilaksanakan, (4) presentasi kelompok menggunakan media power point, (5) pemberian kuis disetiap akhir pembelajaran, (6) pembahasan soal-soal yang masih kurang dipahami siswa, dan (7) pemberian penghargaan.


Keywords


STAD model; activeness; mathematics; achievements; SPLDV; model STAD; keaktifan; hasil belajar; SPLDV

Full Text:

PDF

References


Ahmad, A. 1990. Teknik Belajar yang Efektif. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamzah. 2008. Teori Belajar Konstruktivisme. (Online), (http://akhmadsudrajat.wordpress.com/2008/02/02/teori-teori-belajar/.http://aghsya-65.blogspot.co.id/2011/05/peranan-pengetahuan-prasyarat-dalam_17.html, diakses 1 Februari 2017).

Narzoles, D.T.G. 2015. Student Team Achievement Division (STAD): Its Effect onThe Academic Performance of EFL Learnes. American Research Journal of English and Literature. Volume 1. Issue 4. pp 1—7. ISSN 2378-9026.

Purnomo, C.H. 2011. Pandauan Otodidak Microsoft Office Power Point 2010. (online), (http://nintyasintya.blogspot.co.id/2013/09/penggunaan-microsoft-powerpoint-pada.html, diakses 1 Februari 2017).

Schunk, D., Pintrich, P. & Meece, J. 2012. Motivasi Dalam Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Aplikasi. Jakarta: PT. Indeks.

Slavin. 2008. Cooperative Lerning: Teori, Riset, dan Praktik. Penerjemah NurulitaYudron. Bandung: Nusa Media.

Subanji. 2013. Pembelajaran Matematika Kreatif dan Inovatif. Malang: UM Press.

Suryanto & Asep Jihad. 2013. Menjadi Guru Profesional: Strategi Meningkatkan Kualifikasi Guru di Era Global. Jakarta: Esensi.

Trinandita. 2008. Keaktifan Siswa. (Online), (http://ipotes.wordpress.com/2008/05/24/prestasi-belajar/, diakses 23 Agustus 2016).

Widyantini. 2008. Penerapan Pendekatan Kooperatif STAD dalam Pembelajaran Matematika SMP: Paket Fasilitas Pemberdayaan KKG/MGMP Matematika. Yogyakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik danTenaga Kependidikan. Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidikan Tenaga Kependidikan Matematika.

Zivkovic, S. 2014. The Impotance of Oral Presentations for University Students. Mediterranean Journal of Social Science. Vol. 5. No. 19.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i4.8847

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Amos Patiung, Sri Mulyati, Akbar Sutawidjaja

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License