PENGARUH PEMBELAJARAN STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION DAN DISKUSI TERHADAP HASIL BELAJAR IPA KELAS IV SD

Lalu Warige Hadinata, Sugeng Utaya, Punaji Setyosari

Abstract


The research aims to determine the effect of STAD and discussion on learning outcomes of classroom learning for science at 4th grade. The design of this research used a quasi-experimental design with nonequivalent control group design. Research was conducted in the 4th grade students of SDN 2 Kekeri West Lombok It’s consist of 19 students in 4th grade/a as an STAD and 19 students at 4th grade/b as the discussion. Analysis of learning outcomes data using the Independent Sample T Test with IBM SPSS 24. The analysis showed: (1) there were no significant differences in learning outcomes among students that learned STAD and students that learned discussion. (2) STAD and discussion has an effect on student learning outcomes of 4th grade.

Penelitian bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar STAD dan diskusi pelajaran IPA kelas IV. Rancangan penelitian ini menggunakan eksperimen semu dengan bentuk nonequivalent control group design. Penelitian dilaksanakan pada siswa kelas IV SDN 2 Kekeri Lombok Barat terdiri dari 19 siswa kelas IV/a dengan STAD dan 19 siswa kelas IV/b dengan diskusi. Analisis data hasil belajar menggunakan Independent Sample T Test dengan IBM SPSS 24. Hasil analisis menunjukkan (1) tidak ada perbedaan hasil belajar yang signifikan antara siswa yang dibelajarkan STAD dan siswa yang dibelajarkan diskusi. (2) STAD dan diskusi mampu meningkatkan hasil belajar siswa pada kelas IV.


Keywords


STAD; discussion; learning outcomes; STAD; diskusi; hasil belajar

Full Text:

PDF

References


Adrian, Y., Degeng, I Nyoman S., & Sugeng Utaya. 2016. Pengaruh Pembelajaran Kooperatif STAD terhadap Retensi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. (Online), 1 (2):222—226 (http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6125/2582, diakses 3 Maret 2017).

Ali, M., & Muhammad Ansori. 2014. Metodologi dan Aplikasi Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto, S. 2012. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Azizah, D. N. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Student Team Achievement Division (STAD) dan Gaya Belajar terhadap Hasil Belajar Geografi di SMA. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Badariah, N., Isnaini L Shanty., & Siti Habiba. 2013. Pengaruh Metode Diskusi terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas XI Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Bintan Tahun Pelajaran 2012-2013. E-journal Umrah. (Online), Vol 6, No 31 (http://www.umrah.ac.id, diakses 25 Juli 2016).

Creswell, J. W. 2009. Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. California: Thousand Oaks.

Dimyati & Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Eggen, Paul & Don Kauchak. 2012. Strategie and Models for Teachers, Teaching Content and Thinking Skill, Sixth Edition. Boston: Pearson Education, Inc.

Fazalur. 2001. Impact of Discussion Method on Students Performance. International Journal of Business and Social Science, (Online), Vol. 2 No. 7, (http://www. ijbssnet.com, diakses 20 September 2016).

Hamdayana, J. 2014. Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.

Ifadloh, V.N., Santoso, Nurwachid B. & Supardi, Kasmadi, I. 2012. Metode Diskusi dengan Pendekatan Science, Environment, Technology, Society dan Media Question Card. Unnes Science Education Journal. (Online), Vol 1, No 2, (http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/usej/article/download/872/897, diakses 24 September 2016).

Lie, A. 2007. Cooperative Learning: Mempraktikkan Cooperative Learning di Ruang-Ruang Kelas. Jakarta: Grasindo.

Majid, A. 2015. Strategi Pembelajaran. Bandung: Pt Remaja Rosdakarya

Musfiqon. 2012. Pengembangan Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.

Nikou, F. R. 2014. The Effect of Student Team-Achievement Division (STAD) on Language Achievement of Iranian EFL Students across Gender. European Online Journal of Natural and Social Sciences. (Online), Vol 3, Nomor 4 (http://www.european-science.com diakses, 28 September 2016).

Oktaviani, M. N. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran STAD Dipadu Snowball Trowing terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA (Studi Pada Siswa Kelas VI SDN Pekauman 1 Banjarmasin). Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Rusman. 2013. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Setyosari, P. 2015. Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan Edisi Keempat. Jakarta: Kencana.

Shoimin, A. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Slavin, R. E. 2005. Cooperative Learning: Theory, Research, and Practice. London: Allymand Bacon.

Sudjana. 2010. Evaluasi dan Hasil Belajar. Bandung: Tarsito Group.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Utsman, F. R. 2015. Panduan Statistika Pendidikan. Yogyakarta: Diva Press.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i7.9693

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Lalu Warige Hadinata, Sugeng Utaya, Punaji Setyosari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License