STRATEGI KOGNITIF KATA KUNCI YANG DIGUNAKAN SISWA KELAS VII SMP DALAM PENULISAN TEKS DESKRIPSI
Abstract
Keyword cognitive strategies are the ability to remember and use a word that can represent concepts, ideas, reading content, and post content. Writing is one of different skills with other language skills. Writing has a distinctive character that sets it apart from other skills. The active, productive, and stringing of words in written form, provides a distinctive feature of the language, medium, and variety of languages it uses. Keyword cognitive strategies used by students in writing text description appear in the process of writing and the results of his work. Description text as one of the pouring container ideas in the form of process of writing and writing works of students who use keyword cognitive strategy in writing description text.
Strategi kognitif kata kunci merupakan kemampuan mengingat dan menggunakan sebuah kata yang dapat mewakili konsep, gagasan, isi bacaan, dan isi tulisan. Menulis merupakan salah satu keterampilan yang berbeda dengan keterampilan berbahasa yang lain. Menulis memiliki karakter khas yang membedakannya dari keterampilan lain. Sifat aktif, produktif, dan merangkai kata dalam bentuk tulisan, memberikan ciri khusus dalam hal kecaraan, medium, dan ragam bahasa yang digunakannya. Strategi kognitif kata kunci yang digunakan siswa dalam penulisan teks deskripsi tampak pada proses menulis dan hasil karyanya. Teks deskripsi sebagai salah satu wadah penuangan gagasan dalam bentuk proses menulis dan tulisan karya siswa yang menggunakan strategi kognitif kata kunci dalam menulis teks deskripsi.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akhadiah, S., Arsjad, M. G., & Ridwan, H, Sakura. 1997. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.
Brown, H.D. 2007. Prinsip Pembelajaran dan pembelajaran Bahasa (Diterjemahkan oleh Noor Cholis dan Yusi Avianto Pareanom). Jakarta: Kedubes Amerika Serikat: Pearson Educations , Inc.
Cooper, J.D. 1993. Literacy: Helping Children Construct Meaning. Boston Toronto:Hougton Miffin Company.
Hasanah, M & Wahyudi Siswanto. 2013. Mengenal Proses Kreatif Sastrawan Indonesia. Malang: Cakrawala Indonesia.
J.B. Heaton. 2010, Writing English Lanuage Tests,Longman Group UK Limited, England.
Keraf, G. 1982. Eksposisi dan Deskripsi. Ende Flores: Nunsa Indah.
Moleong, L. J. 2014. Metologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Munandar, U. 1985. Mengembangkan Bakat dan Kreativitas Anak Sekolah. Jakarta: PT Gramedia
Murray R.K, Ganner D.K, Mayes P.A, & Rodwell V.W. 2003. Harper’s Ilustrated Biochemistry. New York: Mc Gaw-Hill Inc.
Parry, J.A. & Hornsby, D. 1987. Write on A Confrence Approach to writing. Sydney: Martin Educational Horwitz Graham Books Pty.
Piaget, J, & Barbel Inhelder. 2010. Psikologi Anak. Terjemahan oleh Miftahul Jannah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Putra, N. 2012. Penelitian Kualitatif: Proses & Aplikasi. Jakarta: Permata Putri Media.
Suparno. 2009. Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.
Suyatno. 2004. Teknik Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Surabaya: SIC.
Syafi’e, Imam. 1988. Retorika dalam Menulis. Jakarta: P2LPTK.
Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. 2001. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Tompkins, Gail E., 1994. Teaching Writing: Balancing Process and Product. New York: McMillan College Publishing Company.
Tompkins, G. E & Hoskisson. 2002. Language Art; Content and Theaching Strategies. New York: Macmillan Publishing Company.
Yin, R.K. 2002. Studi Kasus: Desain dan Metode Edisi Revisi. Jakarta: Raja Grafindo.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i9.9992
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Mahpi Mahpi, Roekhan Roekhan, Nita Widiati
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |