TIPE ISI DAN PENGGUNAAN BAHASA INDONESIA DALAM BUKU AJAR SD

Asep Nurjamin

Abstract


Abstract: The objective of this descriptive qualitative research was to describe content type and application of language in textbook used in elementary school at Kabupaten Garut. The research sample were 4 books of Indonesian language textbooks for elementary schools which is determined by questionnaire. Research found: (1) on the basis of purpose, language skills portion, representativeness of syllabus content, and teaching orientation it can be seen as a communicative book type (2) on the basis of students management it can seen as a traditional book type (3) on the basis of language use it can be seen as a good category.
Abstrak: Penelitian deskriptif kualitatif ini bertujuan untuk melihat tipe isi dan penggunaan bahasa dalam buku ajar yang dipergunakan di sekolah-sekolah dasar yang ada di Kabupaten Garut. Sampel penelitian diambil empat buku ajar bahasa Indonesia SD yang dipergunakan di Kabupaten Garut yang ditentukan berdasarkan angket. Hasil penelitian menunjukkan (1) berdasarkan tujuan, porsi keterampilan berbahasa, keterwakilan isi silabus, dan orientasi pembelajaran termasuk tipe buku komunikatif; (2) dari segi pengorganisasian siswa termasuk tipe buku tradisional; (3) dari segi penggunaan bahasa termasuk kategori cukup baik.

Keywords


buku ajar, tipe dan kategori, bahasa Indonesia, SD.




Creative Commons License
Jurnal Sekolah Dasar is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats