MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA SD PADA PEMBELAJARAN IPA DENGAN MODEL PREDICT OBSERVE EXPLAIN (POE)

Sri Estu Winahyu, Harti Kartini

Abstract


Abstract: Teaching Science with Predict Observe Explain (POE) Model. Improving quality of education for elementary schools’ students needs to do through learning process improvement. Achievement indicator in learning can be marked with development of critical thinking in students in responding phenomena in their environment. One of the learning models believed developing students’ critical thinking is application of predict observe explain (POE) model. The model give chance in students practicing to predict phenomena in their environment with logical reasoning, to prove the truth of prediction by experiment and also to explain results based on scientific observation. Through POE model students’ critical thinking optimally develop and they are trained developing their reasoning skills with making relationship among observed facts resulted from conducted experiment.

Abstrak: Peningkatan kualitas pendidikan bagi anak Sekolah Dasar (SD) perlu dilakukan melalui perbaikan proses pembelajaran. Indikator keberhasilan dalam pembelajaran diantaranya ditandai dengan berkembangnya kemampuan berfikir kritis siswa dalam menanggapi fenomena yang terjadi di lingkungannya. Salah satu model pembelajaran yang diyakini mampu mengembangkan kemampuan berpikir siswa adalah dengan menerapkan model POE (Predict-Observe-Explain). Model pembelajaran POE memberi kesempatan kepada siswa untuk berlatih memprediksi gejala-gejala di lingkungan dengan alasan logis, membuktikan kebenaran prediksi melalui eksperimen serta menjelaskan temuan berdasarkan hasil pengamatannya secara ilmiah. Melalui model POE kemampuan berfikir kritis berkembang secara optimal dan siswa dilatih mengembangkan daya nalarnya dengan cara menghubungkan antar fakta yang diamati dari percobaan yang dilakukan.

Kata Kunci: berfikir kritis, model POE, IPA SD





Creative Commons License
Jurnal Sekolah Dasar is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

web
analytics View My Stats