PENDIDIKAN SENI RUPA DI TAMAN KANAK-KANAK

Made Seken

Abstract


Abstract: Based on the results of research and direct survey, showed that art education for children did not meet portion in kindergarten. It is contradictive with mental growth children. Drawing Free Directional is identic with thematic, It means that the theme of the activities specified in the curriculum, teachers simply develop live according to the situation existing conditions. Evaluate works of art (drawing free directional) in children seen from several aspects, such as: (1) originality of work (2) creativity, (3) mastery of technique, and (4) thematic exists. Providing value in art activities at the kindergarten in general use that is narrative assessment, meaning that it can be a number, grading fairly, both very good and can even use the symbol (•) or one star, two and thr.
Abstrak: Berdasarkan hasil penelitian dan survey dilapangan, menunjukkan bahwa pendidikan kesenian di Taman Kanak-kanak belum sesuai porsinya. Hal ini  bertentangan dengan tingkat perkembangan jiwa anak didik.  Menggambar bebas terarah sangat identik dengan tematik, artinya tema kegiatan telah ditentukan dalam kurikulum, guru cukup mengembangkan sesuai dengan situasi kondisi yang ada. Mengevaluasi karya seni rupa (menggambar bebas terarah) pada anak dilihat dari beberapa aspek, seperti: (1) originalitas hasil karya  (2) kreativitas, (3) penguasaan teknik, dan (4) tematik yang ada. Pemberian nilai dalam kegiatan seni di TK pada umumnya  menggunakan penilaian yang yang bersifat naratif, artinya dapat berupa angka,gradasi cukup, baik dan sangat baik bahkan dapat menggunakan bintang satu,dua dan tiga l. 

Keywords


Menggambar Bebas Terarah, TK.