Pengaruh Integrasi Hypermedia dalam Strategi Siklus Belajar terhadap Pemahaman Konsep Kimia pada Siswa SMP

I Made Kirna

Abstract


The research were aimed at comparing the effectiveness of the use of hypermedia and nonhypermedia (conventional) in the instruction using learning cycle strategy, and investigating the influence of verbal-visual dimension of learning style on the effectiveness of the use of hypermedia.
A quasi-experimental research design with pretest-posttest nonequivalent control group design was carried out to achieve the goals. The research findings clearly revealed that the understanding of chemistry concepts of the seventh grade students using hypermedia was higher than that of students using nonhypermedia. The students having visual learning style were superior in the instruction using hypermedia than those of verbal learning style.

 

Penelitian ini bertujuan untuk membandingkan efektivitas penggunaan hypermedia dan nonhypermedia (konvensional) dalam pembelajaran menggunakan strategi siklus belajar, serta menyelidiki pengaruh gaya belajar dimensi verbal dan visual terhadap efektivitas penggunaan hypermedia.
Rancangan penelitian eksperimen kuasi menggunakan pretest-posttest nonequivalent control group design dilakukan untuk mencapai tujuan tersebut. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pemahaman konsep kimia siswa SMP kelas VII pada pembelajaran yang menggunakan hypermedia lebih tinggi dibandingkan dengan yang tidak menggunakan hypermedia. Siswa yang memiliki gaya belajar visual superior dalam pembelajaran menggunakan hypermedia dibandingkan dengan siswa yang memiliki
gaya belajar verbal.


Keywords


hypermedia, learning cycle, learning style, conceptual understanding

Full Text:

Full Text