PENGEMBANGAN BUKU AJAR GERAK DASAR LANGKAH KAKI PADA AKTIVITAS RITMIK UNTUK SISWA KELAS III SD

Arista Ervina Maulidiya, Siti Nurrochmah, Febrita Paulina Heynoek

Abstract


Abstract: This study aims to develop basic motion footsteps on learning rhythmic activity that comes with the book ajar.Teknik data analysis using descriptive analysis techniques of qualitative and quantitative form of a percentage. Results of analysis of data obtained in small group trial by 75.23%, while for testing large groups of 90.26%. Based on the analysis of data from large groups such trials, research and development is concluded that the product is in the form of textbook development basic motion footsteps rhythmic activity for third grade students of Beji Public Elementary School I, Beji District Pasuruan of it fit for use.

Key words: development, textbook, walking motion basic steps, rhythmic activity.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan mengembangkan gerak dasar langkah kaki pada pem-belajaran aktivitas ritmik yang dilengkapi dengan buku ajar.Teknik analisis data menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif dan kuantitatif berupa persentase. Hasil analisis data yang diperoleh pada uji coba kelompok kecil sebesar 75,23%, sedangkan untuk uji coba kelompok besar 90,26%. Berdasarkan hasil analisis data dari uji coba kelompok besar tersebut, penelitian dan pengembangan ini disimpulkan bahwa produk pengembangan ini berupa buku ajar gerak dasar langkah kaki aktivitas ritmik untuk siswa kelas III SD Negeri Beji I Kecamatan Beji Kabupaten Pasuruan ini layak digunakan.

Kata kunci: Pengembangan, buku ajar, gerak dasar langkah kaki, aktivitas ritmik.


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/pj.v25i1.4891

DOI (PDF): http://dx.doi.org/10.17977/pj.v25i1.4891.g1290