PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PBL TERHADAP HASIL BELAJAR IPA DITINJAU DARI KEMAMPUAN DASAR MATEMATIKA

Dina Lestari

Abstract


Abstract: The aim of this study was to find out the influence of problem based learning (PBL) and basic mathematics ability on students’ science achievement. Results showed that both of the learning model and mathematics ability have  significant influence to their science achievement. There was interaction between the PBL model and basic mathematics ability on the science learning achievement. The science learning achievement for students who experience science trough PBL model was higher than students who learned using conventional method and students who have a high basic mathematics ability achieved were higher than students who have a lower ability.

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh pembelajaran berbasis masalah (PBL) dan kemampuan dasar matematika terhadap hasil belajar IPA. Hasilnya menunjukkan bahwa keduanya memiliki pengaruh yang signifikan terhadap hasil belajar IPA. Terdapat interaksi antara model pembelajaran PBL dan kemampuan dasar matematika pada hasil belajar IPA. Hasil belajar IPA siswa yang diajar dengan PBL lebih tinggi daripada siswa yang diajar dengan metode konvensional dan siswa yang memiliki kemampuan dasar matematika tinggi memperoleh kemampuan yang lebih tinggi daripada siswa yang memiliki kemampuan rendah.