PENGGUNAAN STRATEGI KONFLIK KOGNITIF DALAM MEMPERBAIKI KESALAHAN KONSEP LAJU REAKSI

Dhamas Mega Amarlita, - Effendy

Abstract


Abstract: Reaction rate is difficult subject and it may lead misconception for students. The purposes of this research were to identify type of misconceptions, its sources and  the effectiveness of cognitive conflict strategy in reducing  misconceptions of reaction rate on year 11th science student. Research instruments were multiple choice test and questionaire. The data were analyzed using paired sample t-test. The results are: 1) students’ misconceptions were categorized medium, 2) the possible sources of students’ misconceptions are lack of explanations about the concepts in chemistry book and inaccurate understanding of teacher, 3) the strategy was effective, and 4) the persistence was very low.

Abstrak: Laju reaksi merupakan topik yang sulit dan berpotensi  menimbulkan kesalahan konsep pada siswa. Tujuan penelitian ini adalah mengidentifikasi jenis dan penyebab salah konsep dan mengetahui efektivitas strategi konflik kognitif dalam mengurangi salah konsep laju reaksi pada siswa kelas XI. Instrumen penelitian berupa tes kesalahan konsep dan kuesioner. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan uji-t sampel berpasangan. Hasil penelitian adalah: 1) kesalahan konsep laju reaksi dikatagorikan sedang, 2) kesalahan konsep pada siswa disebabkan karena kurang lengkapnya penjelasan tentang materi dalam buku kimia dan pemahaman guru yang kurang akurat, 3) strategi konflik kognitif efektif untuk mengurangi kesalahan konsep, dan 4) persistensi kesalahan konsep siswa dapat dikatagorikan rendah.