PENERAPAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TGT MENGGUNAKAN MEDIA ANIMASI DIUKUR DENGAN PROSES DAN HASIL BELAJAR ELEKTROKIMIA

- Khaeruman

Abstract


Abstract: The pur­poses of this research were to find out the quality of learning processesand the difference of stu­dents’ achievement in the learning of electrochemistry using teams games tournament (TGT) of coo­perative learning combined with animation, using TGT only, and using lecture combined with ani­mation. This research applied quasi experiment design. Research sample consisted of three groups of students of SMKN 1 Singosari. Research instruments consisted of students’ achievement test, observation check-list, and questioner. The data about students’ achievement was analyzed by using ANOVA followed with Tukey HSD test and others data were analyzed descriptively. The research results were as follows. 1) The quality of learning process in the learning of electrochemistry using TGT combined with ani­mation was better that of lecture combined with animation. The later was better than that of TGT only. 2) Students’ learning achievement obtained from learning of electrochemistry using TGT combined with animation was better than that of lecture combined with animation. The later was better than that of TGT only.

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui kualitas proses pembelajaran dan perbedaan prestasi siswa dalam belajar elektrokimia menggunakan teams games tournament (TGT) dari pembelajaran kooperatif dikombinasikan dengan animasi, menggunakan TGT saja, dan menggunakan ceramah dikombinasikan dengan animasi. Penelitian ini menerapkan desain eksperimen kuasi. Sampel penelitian terdiri dari tiga kelompok siswa SMKN 1 Singosari. Instrumen penelitian terdiri dari tes prestasi siswa, check-list observasi, dan kuesioner. Data tentang prestasi siswa dianalisis menggunakan ANOVA diikuti dengan uji Tukey HSD dan data lainnya dianalisis secara deskriptif. Hasil penelitian adalah sebagai berikut. 1) Kualitas proses pembelajaran dalam pembelajaran elektrokimia menggunakan TGT dikombinasikan dengan animasi lebih baik dibanding metode ceramah dikombinasikan dengan animasi. TGT kombinasi lebih baik dibandingkan hanya TGT. 2) Prestasi belajar siswa diperoleh dari pembelajaran elektrokimia menggunakan TGT dikombinasikan dengan animasi lebih baik daripada metode ceramah dikombinasikan dengan animasi. TGT kombinasi lebih baik dibandingkan hanya TGT.