PENGARUH PENGGUNAAN FACEBOOK PADA PEMBELAJARAN DENGAN MODEL PROBLEM POSING TERHADAP HASIL BELAJAR STOIKIOMETRI

Shinta Amalia, I Wayan Dasna, - subandi

Abstract


Abstract: The Influence the Using Facebook on Problem Posing Learning on the Learning Outcomes of Stoichiometric. This paper reports the effects the using of facebook in problem posing model of learning upon students achievement in stoichiometry learning of 10th year students of SMAN 1 Batu. The research applied quasi experimental design. Population was year 10th year students of SMAN 1 Batu which consisted of nine homogen classes. Research samples consisted of two classes wich selected randomly. Research results shows that: 1) learning achievement of students involved in problem posing followed with discussion using facebook was better than learning achievement of students involved in problem posing followed with discussion without using facebook; 2) there was no difference in quality of problem formulated by students that involved in the two kind of learning processes; 3) students involved in problem posing followed with discussion using facebook was more active compared to students involved in problem posing followed with discussion without using facebook.

Abstrak: Pengaruh Penggunaan Facebook pada Pembelajaran dengan Model Problem Posing terhadap Hasil Belajar Stoikiometri. Artikel ini mendiskripsikan efek penggunaan facebook pada pembelajaran model problem posing pada materi stoikiometri, terhadap hasil belajar siswa. Penelitian ini menerapkan desain eksperimental kuasi. Populasinya adalah siswa kelas X SMAN 1 Batu yang terdiri dari sembilan kelas yang homogen dengan sampel penelitian terdiri dari dua kelas yang dipilih secara acak. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1) prestasi belajar siswa yang terlibat dalam problem posing dengan diskusi menggunakan facebook lebih baik daripada prestasi belajar siswa yang terlibat dalam problem posing dengan diskusi tanpa menggunakan facebook, 2) tidak ada perbedaan dalam kualitas masalah yang dirumuskan oleh siswa pada dua macam proses pembelajaran itu, 3) siswa yang terlibat dalam problem posing yang diikuti dengan diskusi menggunakan facebook, tercatat lebih aktif dibandingkan dengan siswa yang terlibat dalam problem posing dengan diskusi tanpa menggunakan facebook.