PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN DAN MINAT BELAJAR TERHADAP KEMAMPUAN MAHASISWA MELAKSANAKAN PRAKTIKUM BIOLOGI

Lilan Dama

Abstract


Abstract: The Effect of Learning Strategy and Student Learning Interest on Student Capability in Biology Practice. This study aims to determine the effect of learning strategies and learning interest in doing practical work in the Department of Biological Science, State University of Gorontalo. The method used was experimental; two way analysis of variance techniques. Sample of study was 60 students. The results showed: 1) there are differences in the ability of practice students use participatory strategies and guidance instructive guidance. The participatory strategy is better/higher than instructive guided students, 2) the participatory strategy gives a better effect than the students who carry out instructive practical work, 3) the instructive strategy gives better influence the ability of the practice students who have interest in studying the lower compared with participatory learning strategies, and 4) there is an interaction between strategy and interest in learning to implement the capabilities of biology practice.

Abstrak: Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar terhadap Kemampuan Mahasiswa Melaksanakan Praktikum Biologi. Penelitian ini bertujuan mengetahui pengaruh strategi pembelajaran dan minat melakukan praktikum biologi di jurusan Biologi FMIPA Universitas Negeri Gorontalo. Metode yang digunakan eksperimen; teknik analisis varians 2 jalan. Sampling penelitian 60 siswa. Hasil penelitian me­nun­juk­kan: 1) ada perbedaan kemampuan praktikum mahasiswa menggunakan strategi bimbingan partisipatif dan bimbingan instruktif. Strategi partisipatif lebih baik/tinggi daripada mahasiswa dibimbing ins­truk­tif, 2) strategi partisipatif memberikan pengaruh yang lebih baik daripada mahasiswa yang melak­sa­na­kan praktikum dengan instruktif, 3) strategi instruktif memberikan pengaruh yang lebih baik un­tuk kemampuan praktikum pada siswa yang memiliki minat belajar yang lebih rendah dibandingkan de­ngan strategi belajar partisipatif, dan 4) ada interaksi antara strategi dan minat belajar untuk kemampuan me­laksanakan praktikum biologi.