PENGEMBANGAN MODEL PENDIDIKAN SOFT SKILL MELALUI PEMBELAJARAN PADA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN TEKNIK MESIN FT UM

Dwi Agus Sudjimat

Abstract


The purpose of this research was to develop the soft skill education model at the Mechanical Engineering Education Study Program, State University of Malang included the curriculum and its implementation on the instructional activities. The research found that: (1) the soft skill curriculum needed by the Mechanical Engi­neering Education Study Program consists of fundamental skill, personal skill, and social skill; and (2) for implementing the soft skill curriculum entire the instructional activities strive for each lecture to take one or more soft skills statement for development, using the various strategies/methods of teaching refer to student-centered, giving tasks, and introducing the HES (Health and Environment Safety) particularly in the practicum activities.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan model pendidikan soft skill pada Program Studi Teknik Mesin Universitas Negeri Malang termasuk kuriku­lum dan implementasinya dalam kegiatan pembelajaran. Temuan penelitian ini adalah: (1) kurikulum soft skill yang diperlukan oleh Program Studi Teknik Mesin terdiri dari keterampilan dasar, keterampilan pribadi, dan keterampilan sosial, dan (2) menerap­kan kurikulum soft skill dalam pembelajaran pada masing-masing dasar, mengambil satu atau lebih soft skill untuk dikembangkan, menggunakan berbagai strategi/metode pengajaran berpusat pada mahasiswa, memberikan tugas, dan memperkenalkan K3 (Kesehatan dan Keselamatan Kerja), terutama dalam kegiatan praktikum.


Keywords


pengembangan, model, soft skill, teknik mesin

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v33i2.3049

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by: 

          

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License                                                                                           

 

Flag Counter      View My Stats