HUBUNGAN PEMBERDAYAAN GURU DAN MOTIVASI KERJA DENGAN KINERJA GURU PROFESIONAL SMK NEGERI DI KOTA MALANG

Djonni Bangun

Abstract


Teacher of vocational school in Malang, who have graduated from certi­fication program, have been expected showed improved empowerment activity and working motivation of the teacher, therefore, quality of education will be improved as well. This research is correctional survey research. Sample consist of 207 samples from 12 vocational school in Malang. Results of the research show that there is signi­ficant relationship between empowerment and working motivation and performance of the professional teachers at State Vocational School in Malang. Both higher and lower contributions have simultaneously, 83.3% and the rest, 16.7%, are determined by other factors.

Guru sekolah kejuruan di Malang yang telah lulus sertifikasi diharapkan menunjukkan peningkatan pemberdayaan dan motivasi kerja, sehingga kualitas peng­ajaran meningkat. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui hubungan pemberdayaan guru dan motivasi kerja dengan kinerja guru. Penelitian ini merupakan penelitian korelasional dengan pendekatan survey. Sampel terdiri dari 207 orang yang berasal dari dari 12 SMK di Malang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pember­dayaan dan motivasi kerja mempunyai hubungan yang signifikan dengan kinerja profesional guru. Kedua faktor tersebut mempunyai sumbangan sebesar 83,3% sedangkan faktor yang lain yaitu sebesar 16,7%.


Keywords


pemberdayaan; motivasi kerja; dan kinerja guru

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v33i1.3088

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by: 

          

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License                                                                                           

 

Flag Counter      View My Stats