PENERAPAN PEMBELAJARAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH ILMU STATIKA DAN TEGANGAN DI SMK

Sumarji Sumarji

Abstract


The basic problems in Vocational High School of Building is the low motivation and learning ability of students, and the learning model with lecture method. Students percentage who gain minimal standard of completeness is just 30% with average value 48,75%, then the further follow up is needed. This class action research (CAR) object to increase motivation and ability to solve the problem in Statics through PBL learning model. The object of Statics is also students of Building at the period of 2008/2009. The result of this research shows that motivation and ability in solving Statics problems increase significantly from cycle I to cycle II. This PBL model is effective applied on the vocational and productive lesson study.

Masalah utama pembelajaran di SMK Teknik Bangunan adalah motivasi yang rendah dan kemampuan belajar siswa, dan model pembelajaran dengan metode ceramah. Persentase siswa yang memperoleh penguatan standar minimal dari ketuntasan hanya 30% dengan nilai rerata 48,75% sehingga perlu tindak lanjut. Penelitian tindakan kelas (PTK) ini bertujuan untuk meningkat­kan motivasi dan kemampuan siswa dalam memecahkan permasalahan dalam mata pelajaran Statika melalui model pembelajaran pemecahan masalah (Problem Based Learning). Objek dari mata pelajaran Statika adalah siswa Teknik Bangunan periode 2008/2009. Hasil penelitian menunjukkan bahwa motivasi dan kemampuan dalam memecahkan masalah dalam Statika meningkat signifikan dari siklus pertama ke siklus kedua. Model pembelajaran pemecahan masalah ini efektif diterapkan pada lesson study kejuruan dan produktif.


Keywords


PBL; motivasi; kemampuan pemecahan masalah; statika dan tegangan

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v32i2.3095

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by: 

          

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License                                                                                           

 

Flag Counter      View My Stats