PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD UNTUK MENINGKATKAN INTERAKSI DALAM PROSES DAN HASIL BELAJAR MENGEFRAIS RODA GIGI LURUS PADA SISWA SMK

Muhammad Hariyanto, Amat Mukhadis, Isnandar Isnandar

Abstract


Cooperative learning of STAD Type in order to improve student interaction and achievement on the straight milling of gearwheel of the students in vocational high school. The purpose of this study is to improve students interaction in the learn­ing process in order to improve their achievement. This study is designed in cycles. The subjects of the study are twenty-two students in the XII grade of Mechanical Engineering program. The findings of the study show that (1) students interaction in the learning process was improved in each studied aspect, and (2) there are some improvements in the student achievement on classical straight milling of gearwheel.

 

Tujuan penelitian ini adalah meningkatkan interaksi siswa dalam proses pembelajaran agar hasil belajarnya ikut meningkat. Rancangan penelitian tindakan kelas dilaksanakan secara bersiklus. Subjek penelitian adalah siswa kelas XII program keahlian teknik pemesinan yang berjumlah 22 siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) interaksi siswa dalam proses pembelajaran mengalami peningkatan pada semua aspek yang diamati, dan (2) ada peningkatan persentase hasil belajar siswa dalam mengefrais roda gigi lurus secara klasikal.


Keywords


STAD; interaksi; hasil belajar

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v35i1.3714

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by: 

          

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License                                                                                           

 

Flag Counter      View My Stats