PENCAPAIAN KOMPETENSI PRAKERIN DITINJAU DARI PERSEPSI SISWA TENTANG KUALIFIKASI TEMPAT, PEMBIMBINGAN, DAN UMPAN BALIK PADA KEAHLIAN TEKNIK MESIN SMK

Saiful Efendi, Eddy Sutadji, Amat Mukhadis

Abstract


Competency achieving of industrial practice be evaluated from student perceptions of the place’s qualifications, guiding, and feed­back on Mechanical Engineering Competency at Vocational High School. The purpose of this study is to know the competency achieving of industrial practice that are evaluated from student perceptions of the place’s qualifications, guiding, and feed­back. This research is a descriptive research. The instruments used in this research are a questionnaire and documentation. The research sample is determined using a disproportionate stratified random sampling of 190 students. The results show that (1) levels of acvhievement of students’ prakerin competence are varied depend upon the perception of the prakerin place’s qualification, mentoring, and feedback given by the instructors and tutor teachers; and (2) there are significant differences in terms of students achievement based on the per­cep­tion of the level of place’s qualification, guiding, and models of prakerin feedback.

Tujuan pene­li­ti­an ini adalah mengetahui capaian kom­pe­tensi prakerin ditinjau dari persepsi siswa tentang kualifikasi tempat, pembimbingan, dan umpan balik. Penelitian ini termasuk jenis penelitian deskriptif. Instrumen yang digunakan adalah angket dan dokumentasi. Sampel pene­li­ti­an ditentukan dengan metode dispro­portionate stratified random sampling sebesar 190 siswa. Hasil penelitian (1) tingkat pencapaian kompetensi prakerin siswa ber­beda sesuai persepsi tentang kualifikasi tempat prakerin, pembimbingan, dan umpan balik yang diberikan oleh instruktur dan guru pamong; dan (2) terdapat perbedaan yang signifikan pencapaian kompetensi siswa ditinjau dari per­sep­si tentang tingkat kualifikasi tempat, pembimbingan, dan model umpan balik pra­kerin.


Keywords


prakerin; tempat; pembimbingan; umpan balik

Full Text:

PDF () PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v35i2.3769

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by: 

          

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License                                                                                           

 

Flag Counter      View My Stats