PENERAPAN PEMBELAJARAN LESSON STUDY BERBASIS KREATIF DAN PRODUKTIF PADA MATAKULIAH TEKNIK PERKERASAN JALAN GUNA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MAHASISWA PRODI S1 PENDIDIKAN TEKNIK BANGUNAN

Bambang Supriyanto

Abstract


The Implementation of Creative and Pro­duc­tive Lesson Study Learning on The Road Pavement Engineering Course to Improve Student Learning Out­comes at S1Tecnical Building Education Study Program. The purpose of this stu­dy is: to im­prove the student learning outcomes in Road Pavement Engineering cour­se throu­gh the application of the creative and productive learning. This sub­jects of the study are the students who were taking the Road Pavement En­gineer­ing course in the first se­mester of 2012/2013 in Study Program of S1 Technical Buil­ding Educations TS FT UM. In terms of its implementation, this research stu­dy was classified as a class ac­ti­on research. The results show that the learning out­comes of each open class is in­cre­a­­­­­s­ing and the collegiality, community learn­ing, and continuity appears.

 

Tujuan penelitian ini adalah meningkatkan hasil belajar mahasiswa pa­da Mata­kuliah Teknik Perkerasan Jalan melalui penerapan pembelajaran berbasis Kre­­a­tif dan Produktif. Pe­ne­­litian ini dikenakan pada mahasiswa yang mem­pro­gram Mata­kuliah Teknik Per­kerasan Jalan pada semester gasal 2012/2013 Program Studi S1 Pendidikan Teknik Ba­ngun­­an Jurusan Teknik Sipil Fakultas Teknik Universitas Negeri Malang. Ditinjau dari pelaksanaan, ma­­ka penelitian ini digolongkan dalam penelitian tindakan kelas. Hasil penelitian me­­­­­nunjukan bahwa hasil belajar meng­hasilkan tiap open class mengalami pe­ning­kat­­­­an dan timbulnya kolegalitas, learning community, dan continuitas.


Keywords


kreatif dan produktif; teknik perkerasan jalan; lesson study

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v36i1.4068

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by: 

          

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License                                                                                           

 

Flag Counter      View My Stats