MENDESAIN PEMBELAJARAN KEJURUAN BERKARAKTER PEKERJA DI SMK

Dwi Agus Sudjimat

Abstract


Designing Vocational Learning with a Worker Character in SMK. Vocatio­nal learning in a perspective of the 2013 curriculum for vocational senior high school (SMK) aims to provide vocational competencies to the students according to the area of expertise that the students desired. A vocational competency must be considered as an integrated demonstration of a group of related skills (cognive and technical skills) as well as observable and measurable attitudes that are necessary to perform a job independently at a certain proficiency level. In that context, a personal’s attitudes to perform a job can be considered as worker characters that some experts called as generic skills. Developing character characters in vocational learning (lesson group C2 and C3 in the 2013 curriculum) must be conducted by the lecturer using by design approch, which is started from identifying employees’ character values that will be integrated, developing syllabus and lesson plan (RPP) of the vocational learn­ing instruction.

Pembelajaran kejuruan dalam perspektif kurikulum 2013 untuk SMK di­maksudkan untuk memberikan bekal kompetensi kejuruan kepada para peserta didik sesuai dengan paket keahlian yang diminatinya. Suatu kompetensi kejuruan harus dipandang sebagai suatu demonstrasi terintegrasi sekelompok kecakapan (kognitif dan teknikal) dan sikap yang terobservasi dan terukur yang diperlukan untuk melaku­kan suatu pekerjaan tertentu pada level tertentu. Dalam konteks tersebut sikap untuk melakukan suatu pekerjaan dapat dimaknai sebagai karakter pekerja yang oleh para ahli disebut sebagai generic skills. Pengembangan karakter pekerja dalam pembelajar­an kejuruan (matapelajaran kelompok C2 dan C3 dalam Kurikulum 2013) harus dilak­sa­na­­kan secara by design oleh para guru, mulai dari mengidentifikasi nilai-nilai karakter pekerja yang akan diintegrasikan, mengembangkan silabus, dan mengembangkan RPP pembelajaran kejuruan.


Keywords


pembelajaran; perancangan; karakter; pengembangan; SMK

Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17977/tk.v37i1.4110

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya
ISSN 2477-0442 (online)
Email: teknologikejuruan.ft@um.ac.id

Jurnal Teknologi, Kejuruan, dan Pengajarannya is indexed by: 

          

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License                                                                                           

 

Flag Counter      View My Stats