Mind mapping in the Argument Driven Inquiry (ADI) Model to Improve Students' Cognitive Learning Outcomes on Reaction Rate Topic

Mentari Arie Dian Safitri, Endang Budiasih, Siti Marfu’ah

Abstract


Abstract: The purpose of this study was to determine the effect of mind mapping with Argument Driven Inquiry (ADI) model on student’s cognitive learning outcomes (CLO) in the rate of reaction material. This study was a quasi-experimental design with a 2x2 design factorial. The results showed that: (1) there were differences in CLO for students who were learned using ADI-mind mapping and ADI in the rate of reaction material; (2) there were differences in CLO for students with high initial abilities and students who have low initial abilities learned using ADI-mind mapping and ADI in the rate of reaction material; (3) there weren’t an interaction between students initial abilities and learning models towards student’s CLO.

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh mind mapping dalam model Argument Driven Inquiry (ADI) terhadap hasil belajar kognitif (HBK) pada materi Laju Reaksi. Penelitian ini merupakan eksperimen semu dengan rancangan penelitian factorial 2x2 design. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) terdapat perbedaan HBK untuk siswa yang dibelajarkan dengan model ADI-mind mapping dan ADI saja; (2) terdapat perbedaan HBK untuk siswa dengan kemampuan awal tinggi dan siswa dengan kemampuan awal rendah yang dibelajarkan dengan model ADI-mind mapping dan ADI saja; (3) tidak terdapat interaksi antara kemampuan awal siswa dengan model pembelajaran terhadap HBK siswa.


Keywords


Mind mapping; Argument Driven Inquiry (ADI) Model; Students' Cognitive; Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Ali, A., Ardiansyah, I., Irwandi, D., & Murniati, D. (2016). Analisis Literasi Sains Siswa Kelas Xi Ipa Pada Materi Hukum Dasar Kimia Di Jakarta Selatan. Jurnal Kimia Dan Pendidikan).

Anggareni, N. W., Ristiati, N. P., & Widiyanti, N. L. P. M. (2013). Implementasi Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Pemahaman Konsep IPA Siswa SMP. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha.

Arviani, Vina. 2011. Identifikasi pemahaman konsep laju reaksi siswa kelas XI SMA Brawijaya Smart School Malang. Skripsi tidak diterbitkan : FMIPA Universitas Negeri Malang.

Crowe, M., & Sheppard, L. (2012). Mind mapping research methods. Quality and Quantity. https://doi.org/10.1007/s11135-011-9463-8

Darusman, R. (2016). Penerapan Metode Mind Mapping (Peta Pikiran) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik Siswa Smp. Infinity Journal, 3(2), 164. https://doi.org/10.22460/infinity.v3i2.61

Demircioğlu, T., & Uçar, S. (2012). The Effect of Argument-Driven Inquiry on Pre-Service Science Teachers’ Attitudes and Argumentation Skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 5035–5039. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.382

Dhewani, M. A., Yamtinah, S., & Martini, K. S. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Stad (Student Teams Achievement Division) Dilengkapi Dengan Lks Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Pada Materi Reaksi Kimia Siswa Kelas VII SMP Negeri 19 Surakarta. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK).

Fitriani, W., Hairida, & Lestari, I. (2014). Deskripsi Literasi SAINS Siswa dalam Model Inkuiri pada Materi Laju Reaksi di SMAN 9 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran.

Grooms, J. A. (2011). Using argument-driven inquiry to enhance students’ argument sophistication when supporting a stance in the context of socioscientific issues. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences.

Hasnunidah, N., Susilo, H., Irawati, M. H., & Sutomo, H. (2015). Argument-Driven Inquiry with Scaffolding as the Development Strategies of Argumentation and Critical Thinking Skills of Students in Lampung, Indonesia. American Journal of Educational Research. https://doi.org/10.12691/education-3-9-20

John McMurry. (2015). Organic Chemistry with Biological Applications. In Organic Chemistry with Biological Applications.

Lewis, R. (2007). Chemistry in context. Nature, 446(7134), 464–465. https://doi.org/10.1038/nj7134-464a

Long, D. J., & Carlson, D. (2017). Mind the Map: How Thinking Maps Affect Student Achievement. Networks: An Online Journal for Teacher Research. https://doi.org/10.4148/2470-6353.1083

Nurjannah, N. (2018). Efektivitas Bentuk Penilaian Formatif Disesuaikan Dengan Media Pembelajaran. Parameter: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta. https://doi.org/10.21009/parameter.291.08

Mumpuni, Inmas P. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dan ADI (Argument Driven Inquiry) terhadap Keterampilan Argumentasi Ilmiah dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Hidrolisis. Skripsi tidak diterbitkan: FMIPA Universitas Negeri Malang.

O’Connell, R. M. (2016). Mind Mapping for Critical Thinking. Leadership and Personnel Management, 2032–2055. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-9624-2.ch091

Odja, A. H., & Payu, C. S. (2014). Analisis Kemampuan Awal Literasi Sains Siswa Pada Konsep IPA. Prosiding Seminar Nasional Kimia.

Purtadi, S., & Sari, L. P. (2007). Analisis Miskonsepsi Laju dan Keseimbangan Kimia pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Kimia FMIPA-UNY.

Ristiasari, T., Priyono, B., & Sukaesih, S. (2012). Model Pembelajaran Problem Solving Dengan Mind Mapping Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Unnes Journal of Biology Education, 1(3), 34–41.

Rizal. (2014). Pengaruh pembelajaran inkuiri terbimbing dengan mind map terhadap keterampilan proses sains dan hasil belajar IPA. Jurnal Pendidikan Sains. Aceh.

Rosita, H. F., Mulyani, S., & Redjeki, T. (2013). Pembelajaran Kimia Berbasis Multiple Representasi Ditinjau dari Kemampuan Awal terhadap Prestasi Beljar Laju Reaksi Siswa SMA Negeri 1 Karanganyar Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK).

Rustaman, N. Y. (2005). Perkembangan Penelitian Pembelajaran Berbasis Inkuiri dalam Pendidikan Sains. In Makalah Disajikan Dalam Seminar Nasional II Himpunan Ikatan Sarjana Dan Pemerhati IPA Indonesia.

Sampson, V., & Gleim, L. (2012). Argument-Driven Inquiry to Promote the Understanding of Important Concepts & Practices in Biology. The American Biology Teacher. https://doi.org/10.2307/20565359

Sampson, V., Grooms, J., & Walker, J. P. (2011). Argument-Driven Inquiry as a way to help students learn how to participate in scientific argumentation and craft written arguments: An exploratory study. Science Education. https://doi.org/10.1002/sce.20421

Schmuckler, J. S. (2009). Reaction rate. Journal of Chemical Education. https://doi.org/10.1021/ed060p417.1

Siswaningsih, W. (2016). Pengembangan Tes Diagnostik Two-Tier Untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Pada Materi Kimia Siswa Sma. Jurnal Pengajaran Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam. https://doi.org/10.18269/jpmipa.v19i1.487

Speyers, C. L. (2010). Chemistry In Education. School Science and Mathematics. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1902.tb00403.

Sumanik, Novike B. 2018. Pengaruh penugasan peta pikiran dan rangkuman pada pembelajaran model POGIL terhadap literasi sains dan hasil belajar siswa pada materi Hidrolisis Garam. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Universitas Negeri Malang.

Syahbana, A. (2012). Peningkatan Kemampuan Edumatica, 02(April), 45–57.

Walker, J. P., & Sampson, V. (2013). Learning to argue and arguing to learn: Argument-driven inquiry as a way to help undergraduate chemistry students learn how to construct arguments and engage in argumentation during a laboratory course. Journal of Research in Science Teaching. https://doi.org/10.1002/tea.21082

Walker, J. P., Sampson, V., & Zimmerman, C. O. (2011). Argument-driven inquiry: An introduction to a new instructional model for use in undergraduate chemistry labs. Journal of Chemical Education. https://doi.org/10.1021/ed100622h

Yuniarti., Mulyan, Bakti., & Redjeki, Tri. 2014. Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Team Assisted Individualization (TAI) dilengkapi Media Lingkaran dan Buku Saku Terhadap Prestasi Belajar Siswa Materi Struktur Atom dan Sistem Periodik Kelas XI Semester Ganjil SMAN 6 Surakarta Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia. 3(1) : 104-110.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jps.v8i3.14082


Jurnal Pendidikan Sains

Journal of Science, Mathematics, and Vocational Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPS is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License