SUPLEMEN BUKU AJAR TEMATIK MATERI ENERGI ALTERNATIF & SUMBER DAYA ALAM BERBASIS KONTEKSTUAL UNTUK KELAS IV SD

Sandi Haryadi, Ery Tri Djatmika, Punaji Setyosari

Abstract


The purpose of this research is to develop thematic’s supplementary book for the fourth grade with a focus on the study of alternative energy and natural resources material. Thematic’s supplementary book was developed based on student characteristics and contextual. The materials were validated in terms of content, language, and design, the materials were tried out to three elementary students in one-to-one evaluation, six elementary students in small-group evaluations, and to twenty nine elementary students in field trial evaluation. The trial results demonstrate the feasibility of teaching materials have a high level. The average validity got 87.90, the practicality 85.76, and the effectiveness 91.95. So it is recomended be implemented as a supporting source in the learning activities, especially in studying alternative energy & natural resources.

Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan suplemen buku ajar tematik untuk kelas IV SD dengan fokus kajian pada materi energi alternatif & sumber daya alam. Suplemen buku ajar dikembangkan berdasarkan karakteristik siswa dan kontekstual. Suplemen buku ajar divalidasikan pada aspek isi, bahasa, dan desain, selanjutnya diujicobakan kepada tiga siswa pada uji perorangan, enam siswa pada uji kelompok kecil dan 29 siswa pada uji kelompok besar. Hasil uji coba menunjukkan tingkat kelayakan bahan ajar sangat tinggi. Rata-rata kevalidan sebesar 87,90, kepraktisan 85,76, dan keefektifan 91,95. Disarankan bahan ajar ini diimplementasikan untuk sumber pendukung pembelajaran tematik, khususnya materi energi alternatif & sumber daya alam.


Keywords


supplementary book; contextual approach; alternative energy and natural resources; suplemen buku ajar; pendekatan kontekstual; energi alternatif dan sumber daya alam

Full Text:

PDF

References


Al Tabany, T.I.B. 2014. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenada Media Group.

Arlitasari, O., Pujayanto., & Budiharti, R. 2013. Pengembangan Bahan Ajar IPA Terpadu Berbasis Salingtemas dengan Tema

Biomassa Sumber Energi Alternatif Terbarukan. Jurnal Pendidikan Fisika. ISSN: 2338-0691. 1(1):81.

Artha, P.Y.G,., Murni Saptasari., & Susriyati Mahanal. 2016. Pengembangan Buku Ajar Etnobotani Melalui Studi Etnobotani

Kawasan Masyarakat Desa Trunyan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. (Online), 1(4):603—607,

(http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6204/2639, diakses 12 Maret 2017).

Berns, R. & Erickson, P. 2001. Contextual Teaching and Learning: Preparing Students for The New Economy. The Highlight

Zona Research@work. (Online), (http://www.nccte.com, diakses 12 September 2016).

Binggeli, B. 2013. Integrated Science 1. Florida: Brevard Public Schools.

Dick, W., Carey, L., Carey, J.O. 2009. The Systematic Design of Instruction (7th Edition). New Jersey: Pearson Education Inc.

Djatmiko, E.T. 2012. Mempersiapkan Green Entrepreneurs untuk Pembangunan Berkelanjutan. Pidato Pengukuhan Guru Besar

Bidang Ilmu Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Malang. (Online), (http:/www.digilib.um.ac.id, diakses 20

November 2016).

Ermawati. 2016. Pengembangan Buku Ajar Tematik Berbasis Saintifik Sub Tema Hidup Bersih dan Sehat di Sekolah untuk Siswa

Kelas II SDN Bendogerit I Kota Blitar. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universiatas Negeri Malang.

Hosnan. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Johnson, E. B. 2002. Contextual Teaching and Learning: Menjadikan Kegiatan Belajar Mengajar Mengasyikkan dan Bermakna.

Terjemahan oleh Setiawan. Bandung: Kaifa.

Juniarti, D. 2014. Pengembangan Bahan Ajar Subtema Pengalaman Bermain untuk Siswa Kelas III SD. Tesis tidak diterbitkan.

Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.

Komalasari, K. 2014. Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama.

Kuswandi, D. 1997. Pengembangan Model Pembelajaran IPS yang Menggunakan Masyarakat Sebagai Sumber Belajar. Jurnal

Ilmu Pendidikan. 24(1), (Online), (http://journal.um.ac.id/index.php/ilmu-pendidikan/article/view/823, diakses 12 Maret

.

Lindeman, B., Kent, T., Kinzie, M., Larsen, V., Ashmore, L., & Becker, F. 1995. Exploring Cases Online with Virtual

Environtments: Proceedings of the First International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning.

Mahwah, N.J: Erlbaum.

Mc. Combs, B. & Whistler, J. 1997. The Learner-Centered Classroom and School: Strategies for in-creasing student motivation

and achievement. San Fransisco: Jossey-Bass Publishers. (Online), (http://www.indiana.edu), diakses 20 Agustus 2016.

Mulyasa. 2015. Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Saleh, M & Sultan. 2016. Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia Berbasis Kurikulum 2013 yang Mengintegrasikan Nilai

Karakter Bangsa di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 22 (2):117—129, (Online),

(http://journal.um.ac.id/index.php/pendidikan-dan-pembelajaran/article/view/7733/3554, diakses 12 Maret 2017).

Setyosari, P. 2009. Pembelajaran Kolaborasi: Landasan untuk mengembangkan keterampilan sosial, rasa saling menghargai, dan

tanggung jawab. Pidato Pengukuhan Guru Besar Bidang Ilmu Teknologi Pembelajaran Universitas Negeri Malang.

(Online), (http:/www.digilib.um.ac.id, diakses 20 November 2016).

Smaldino, S.E., Lowther, D.L., & Russel, J.D.2011. Instructional Technology & Media for Learning. NJ: Pearson Education Inc

Sumarmi. 2012. Model-Model Pembelajaran Geografi. Malang: Aditya Media Publishing.

William, S. 1992. Putting Case-Based Instruction into Context: Examples for Legal and Medical Education. “Journal of the

Learning Sciences”. 2(4):367—427. (Online), (www.jstor.org, diakses 12 September 2016).




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i10.10067

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Sandi Haryadi, Ery Tri Djatmika, Punaji Setyosari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License