PENERAPAN PENILAIAN PORTOFOLIO PEMBELAJARAN GURU SMKN DI KELAS X PADA MATA PELAJARAN PEMROGRAMAN WEB

Isyatul Karimah, Wahyu Sakti Gunawan Irianto, I Made Wirawan

Abstract


The change of the curriculum affects the process of teaching and learning activities of teachers with students, so that required documentation of teaching and learning activities. The objective is to apply portfolio assessments and to obtain learning documentation from planning, implementation, and evaluation that embraces Lesson Study principles and to obtain student learning outcomes and to know how to implement teacher competencies. The method used using case study, type of research using grounded theory with data collection using snowball sampling as well as searching the validity of research findings using source triangulation techniques and method triangulation. The result of the research is the learning process which is planned, implemented, and evaluated by the teacher for one semester.

Pergantian kurikulum memengaruhi proses kegiatan belajar mengajar guru dengan siswa sehingga diperlukan dokumentasi kegiatan belajar mengajar. Tujuannya adalah untuk menerapkan penilaian portofolio dan mendapatkan dokumentasi pembelajaran mulai dari perencanaan (plan), pelaksanaan (do), dan evaluasi (see) yang menganut prinsip Lesson Study serta untuk mendapatkan hasil belajar siswa dan mengetahui cara mengimplementasikan kompetensi guru. Metode yang digunakan mengunakan studi kasus, jenis penelitian menggunakan grounded theory dengan penjaringan data menggunakan snowball sampling serta mencari keabsahan temuan penelitian menggunakan teknik triangulasi sumber dan triangulasi metode. Hasil penelitian berupa proses pembelajaran yang direncanakan, dilaksanakan, dan dievaluasikan oleh guru selama satu semester.


Keywords


portfolio; learning; teacher; web programming; portofolio; pembelajaran; guru; pemrograman web

Full Text:

PDF

References


Arifin, Z. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Bandur, A. (2014). Penelitian Kualitatif-Metodologi, Desain & Teknik Analisis Data dengan NVivo 10. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Kementrian Pendidikan Nasional. (2011). Pedoman Pelaksanaan Penilaian Kinerja Guru (PK GURU). Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Penjaminan Mutu Pendidikan.

Moleong, L. (2013). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Pemerintah RI. (2005). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Produk Hukum, 54.

Pendidikan, E. (2015). Definisi Sampling Serta Jenis Metode dan Teknik Sampling. Retrieved from http://www.eurekapendidikan.com/2015/09/defenisi-sampling-dan-teknik-sampling.html

Surapranata, Sumarna dan Hatta, M. (2006). Penilaian Portofolio. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Ulfatin, N. (2015). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan: Teori dan Aplikasinya. Malang: Media Nusa Creative Publishing.

Wiyono, B. (2008). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan Action Research. Malang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i11.10178

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Isyatul Karimah, Wahyu Sakti Gunawan Irianto, I Made Wirawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License