PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS NARASI MELALUI PENERAPAN MODEL STAD BERBANTU MEDIA GAMBAR SERI PADA SISWA SD

Moh. Ali Yafi, Anang Santoso, Alif Mudiono

Abstract


This aim of this research is to describe the application of STAD learning model by drawing series media to improve student’s narrative writting skills. The research uses qualitative  method with the type of PTK (Clasroom action research). The result of this research for two cycles is shows increased the results. The everage score of student writing narrative increased from 68 in the first cycle to 76 in the second cycle. 

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan model STAD berbantuan media gambar seri untuk meningkatkan keterampilan menulis narasi siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian PTK. Hasil penelitian selama dua siklus menunjukkan hasil yang meningkat. Nilai rata-rata siswa menulis narasi mengalami peningkatan dari 68 pada siklus I menjadi 76 pada siklus II. 


Keywords


STAD model; media image series; writing narration; model STAD; media gambar seri; menulis narasi

Full Text:

PDF

References


Huda, M. 2011. Cooperative Learning (Metode, Teknik, Struktur dan Model Terapan). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Isjoni. 2009. Cooperative Learning: Mengembangkan Kemampuan Belajar Kelompok. Bandung: Alfabeta.

Subandi, A, Satrijono, H, Suhartiningsih. 2013. Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Sugestif dengan Media Gambar Seri Siswa Kelas V SDN Arjasa 02 Jembar Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Jember 1024-2001-2-RV

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suparno dan Yunus M. 2002. Keterampilan Dasar Menulis. Cetakan keduapuluh. Jakarta: Universitas Terbuka.

Tarigan, H.G. 1983. Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Trianto. 2009. Model–Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i11.10189

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Moh. Ali Yafi, Anang Santoso, Alif Mudiono

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License