Pengembangan Media Berbasis Permainan Edukatif pada Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi

Restining Anditasari, Martutik Martutik, Kusubakti Andajani

Abstract


This study aims to produce products in the form of educative media-based educational ideal and interesting for learning to write text description. This product is for 7th graders. Through this medium, students can practice improving their writing skills in a fun way. Development research method used adapted from Rapid Prototyping method. The results of the research show that four aspects are presented, namely (1) media content; (2) media languages; (3) systematic presentation of media; and (4) the media display is categorized as feasible to be implemented in learning to write the description text.

Penelitian ini bertujuan menghasilkan produk berupa media berbasis permainan edukatif yang ideal dan menarik untuk pembelajaran menulis teks deskripsi. Produk ini diperuntukkan bagi peserta didik kelas VII SMP. Melalui media ini, peserta didik dapat berlatih meningkatkan keterampilan menulis mereka secara menyenangkan. Metode penelitian pengembangan yang digunakan diadaptasi dari metode Rapid Prototyping. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa empat aspek yang dipaparkan, yaitu (1) isi media; (2) bahasa media; (3) sistematika penyajian media; (4) tampilan media dikategorikan layak untuk diimplementasikan pada pembelajaran menulis teks deskripsi.


Keywords


learning strategy; writing; critical-creative thinking; description text; strategi pembelajaran; menulis; berpikir kritis-kreatif; teks deskripsi

Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. (2012). Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: PT Refika Aditama.

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. RINEKA CIPTA.

Darmawan, D. (2012). Teknologi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Hedge, T. (2005). Writing. The Electronic Journal for English as a Second Language, 9(3), 1—3. Retrieved from http://tesl-

ej.org/ej35/r3.html.

Indrakusuma, A. H. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Komputer pada Materi Perangkat Lunak

Aplikasi Lectora Inspire. (Tesis tidak diterbitkan). Universitas Negeri Malang, Malang.

Irawan, R. Y. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Mobile Learning untuk Pembelajaran Artikel dan Nomina

Kelompok Peminatan Bahasa Jerman Kelas X SMAN 1 Lawang. (Tesis tidak diterbitkan). Universitas Negeri Malang,

Malang.

Kane, T. S. (2000). Essential Guide to Writing [versi Adobe Digital Editions]. Retrieved from

http://www.statistik.tuwien.ac.at/public/english/Oxford%20Essential%20Guide%20To%20Writing.pdf.

Kellog, R. T. (2008). Training Writing Skills: A Cognitive Developmental Perspective. Journal of Writing Research, 1(1), 1—

Retrieved from http://www.jowr.org/articles/vol1_1/JoWR_2008_vol1_nr1_Kellogg.pdf.

Munir. (2015). Multimedia: Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Prastowo, A. (2013). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press.

Rahmawati, I. S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Menulis Teks Fabel dengan Macromedia Flash bagi Peserta

didik SMP. (Tesis tidak diterbitkan). Universitas Negeri Malang, Malang.

Sadiman, A. A. (2009). Media Pendidikan. Jakarta: Raja Grasindo Persada.

Sanjaya, W. (2016). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Santoso, I. (2011). Interaksi Manusia dan Komputer. Yogyakarta: ANDI OFFSET.

Smaldino, S. E., Lowther, D.L. & Russel, J.D. (2014). Instructional Technology & Media for Learning. Jakarta: Kencana

Prenamedia Group.

Sunarti, dan Subana. (2011). Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia. Bandung: Pustaka Setia.

Tripp, S. D., & Bichelmeyer, B. (1990). Rapid Prototyping: An Alternative Instructional Design Strategy. Educational

Technology Research and Development. Retrieved from http://www.comp.dit.ie/dgordon/courses/ilt/ilt0004/rapidprototypinganalternativeinstructionaldesign.pdf.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i1.10379

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Restining Anditasari, Martutik Martutik, Kusubakti Andajani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License