Media Buku Cerita untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

Irma Nugraheni, Titik Harsiati, Abd. Qohar

Abstract


Abstract: This research was aimed to produced a new products in the form of storybooks with a focus on Theme 1, namely the Beautifulness of Togetherness in the Subtema of Cultural Diversity in My Country to improve the ability to read and write fourth grade students. The development model used in this study is Dick & Carey. The selection of the development model is based on goal-oriented and results that can be used to create an optimal learning. The Dick & Carey development model has 10 stages in development. In this study only use until the 9th stage, because in this story book does not provide summative evaluation. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk baru berupa buku cerita dengan fokus pada Tema 1 yaitu Indahnya Kebersamaan Subtema Keberagaman Budaya Bangsaku untuk meningkatkan kemampuan membaca dan menulis siswa kelas IV SD. Model pengembangan yang digunakan pada penelitian ini adalah Dick & Carey. Pemilihan model pengembangan tersebut didasarkan oleh berorientasi pada tujuan serta hasil yang dapat digunakan untuk menciptakan sebuah pembelajaran yang optimal. Model pengembangan Dick & Carey mempunyai 10 tahapan dalam pengembangan. Pada penelitian ini hanya menggunakan sampai pada tahap kesembilan saja dikarenakan pada buku cerita ini tidak menyediakan evaluasi sumatif.

Keywords


storybook; the ability to read and write; elementary school students; buku cerita; kemampuan membaca dan menulis; siswa sekolah dasar

Full Text:

PDF

References


Ardi, Z., Viola., K., & Sukmawati, I. (2018). An Analysis of Internet Abuses Impact on Children’s Moral Development. Jurnal

Penelitian Pendidikan Indonesia, 4(1), 44—50. DOI : https://doi.org/10.29210/02018192

Cahyono, B. (2009). Techniques in Teaching EFL Writing. Malang: University of Malang Press.

Carr, M., & Lee., W. (2012). Learning Stories Constructing Learner Identities in Early Education. London: British Library Cataloguing in Publication Data.

Carey, J. O, Lou Carey., & Walter Dick. (2009). The Systematic Design of Intructional (7^th Edition). Ohio: Pearson.

Edwards, S., Cutter, A., & Mackenzie. (2013). Pedagogical Play Types: What Do They Suggest for Learning about Sustanability in Early Childhood Education?. International Journal of Early Childhood, 45(3), 327—346. DOI 10.1007/s13158-013-0082-5.

Fahmi, S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif untuk Kursus Logika Matematika dan Set. Prosiding Konferensi Internasional Ahmad Dahlan tentang Pendidikan Matematika, ISBN 978-979-3812-53-3.

Faizah, U. (2009). Keefektifan Cerita Bergambar untuk Pendidikan Nilai dan Keterampilan Berbahasa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Cakrawala Pendidikan, 28(3), 249—256.

Gagnon, S., Huelsman, T., & Reichard, A. (2014). Help Me Play! Parental Behaviours, Child Temperament, and Preschool Peer Play. Journal of Child and Family Studies, 23(5), 872—884. DOI 10.1007/s10826-013-9743-0

Hamalik, O. (2011). Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: Bumi Aksara.

Hill, H., Dietrich, S., & Cappiello, B. (2017). Learning to Play: A Review and Theoritical Investigation of the Developmental Mechanisms and Function of Cetacean Play. Learning & Behavior, 45(4), 335—354. DOI 10.3758/s13420-017-0291-0.

Inal, Y., & Cagitaly, K. (2007). Flow Experiences of Children in an Interactive Social Game Environment. British Journal of Educational Technology, 38(3), 455—464.

Kemendikbud. (2016a). Desaian Induk Gerakan Literasi Sekolah. Jakarta: Dirjen Dikdasmen Kemendikbud.

Lestari. (2016). Efektivitas Media Video Panorama dengan Strategi Metakognitif dalam Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMPN 1 Karangploso. Pusat Kajian Bahasa dan Budaya, Surakarta, Indonesia, 13(2), 231—241.

Massey, S.( 2013). From the Reading Rug to the Play Center: Enhancing Vocabulary and Compehensive Laguage Skills by Connecting Skills by Connecting Storybook Reading and Guided Play. Early Childhood Education Journal, 41(2), 125—131.

Musfiqon. (2012). Pengembangan Media Belajar dan Sumber Belajar. Jakarta: Prestasi Pustaka Karya.

Nugraha, R., Degeng, S., Hanurawan, F., & Chusniah, T. (2016). Process of Self Regulated Learning an Student’s Strategic Studies Activities in Learning Environment. International Conference on Education. Education in the 21thCentury: Responding to Current Issues. 747—753.

Nurjanah, E., & Hakim, D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Materi Mencerna (Menyimak Cerita Anak) Berbasis Cerita Anak Majalah Bobo pada Siswa Kelas VI MI Darum Najah I Jatirejo Mojokerto. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1), 69—83.

Nurmanita, T., Harsiati, T., & Suyono. (2017). Cerita Anak sebagai Sarana Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Prosiding TEP & PDs Transformasi Pendidikan Abad 21, 7(9),1100—1105.

Palaiologou, I. (2013). The Early Years Foundation Stage Theory and Practice Second Edition. Wasington DC: SAGE Publications Ltd.

Rahmawati, I. (2016). CD Interaktif sebagai Media Pembelajaran Berbahasa bagi Anak Usia Dini di Ponorogo. Jurnal INDRIA: Ilmiah Pendidikan Pra Sekolah dan Sekolah Awal, 1(1), 9—21. DOI: 10.24269/jin.v1n1.2016.

Rini, T., Harsiati, T., & Basuki, I. A. (2017). Asesmen Autentik Menulis untuk Menunjang Penerapan Gerakan Literasi di Sekolah Dasar. Prosiding TEP & PDs Tranformasi Pendidikan Abad 21. Tema 4 Nomor 46. 498—506.

Sanjaya, W.( 2008). Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: Kencana Prenada Media Group.

Setyosari, P. (2015). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan Edisi Keempat. Jakarta: Prenada Media Grup.

Smaldino, S. E. (2011). Instructional Technology & Media for Learning. USA: Pearson Prentice Hall.

Sujiono, N., & Sujiono, B. (2010). Bermain Kreatif Berbasis Kecerdasan Jamak. Jakarta: PT Indeks.

Wahyuni, S., & Ibrahim, A. S. (2012). Asesmen Pembelajaran Bahasa. Malang: PT Refika Aditama.

Wardoyo, H., Suyitno, I., & Suyono. (2016). Bahan Ajar Membaca Kritis-Kreatif untuk Siswa SMP. Jurnal Pendidikan

Humaniora, 4(1), 22—35.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i3.12085

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Irma Nugraheni, Titik Harsiati, Abd. Qohar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License