Jenis Proposisi Dalam Karangan Argumentasi Siswa

Syahruddin Syahruddin, Sumadi Sumadi, Sunaryo Sunaryo

Abstract


Abstract: This research was aimed to describe the type of proposition on argumentative text of students. This study is a text analysis study. The data of the study was the sentence of students’ argumentative text. The data has been analyzed by structural syntactic studies and semantic logic. The result of the study shows that the type of proposition on students’ argumentative text are (1) type of proposition based on the source, (2) type of proposition based on the shape, (3) type of proposition based on the character, (4) type of proposition based on the level of certainty of truth, (5) type of proposition based on the quality, (6) type of proposition based on the quantity, and (7) type of proposition based on the combination of quantity and quality.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan jenis proposisi dalam karangan argumentasi siswa. Jenis penelitian ini adalah analisis teks. Data dan sumber data dalam penelitian berupa kalimat-kalimat dalam karangan argumentasi siswa. Data akan dianalisis dengan kajian sintaksis struktural dan logika semantikal. Hasil penelitian ditemukan jenis proposisi dalam karangan argumentasi siswa, meliputi (1) jenis proposisi berdasarkan sumbernya, (2) jenis proposisi berdasarkan bentuknya, (3) jenis proposisi berdasarkan sifatnya, (4) jenis proposisi berdasarkan tingkat kepastian kebenaran (5) jenis proposisi berdasarkan kualitasnya, (6) jenis proposisi berdasarkan kuantitasnya, dan (7) jenis proposisi berdasarkan kombinasi kuantitas dan kualitasnya.

Keywords


proposition; argumentation essay; high school student; proposisi; karangan argumentasi; siswa SMA

Full Text:

PDF

References


Adian, D. G. & Pratama, H. S. (2015). Teknik Berargumentasi: Berpikir sebagai Kecakapan Hidup, Logika Terapan. Jakarta: Prenadamedia Group.

Amaliah, R., Ghazali, A. S., & Hasanah, M. (2015). Proposisi Puisi Karya Anak. Jurnal Pendidikan Humaniora, 3(1), 60-69.

Dawud. (1998). Penalaran dalam Tuturan Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Disertasi tidak diterbitkan, Universitas Negeri Malang, Malang.

Dawud. (2010). Pembelajaran Berargumentasi Tulis Bahasa Indonesia. Malang: Universitas Negeri Malang.

Demirezen, M. (2013). The Recognition of Extended Simple Sentences as a Teaching Writing Problem. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 70, 560–566. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.01.093

Djoko, F. W. (2011). Logika. Jakarta: PT Indeks.

Goldsmith, B. E. (2006). A Universal Proposition? Region, Conflict, War and the Robustness of the Kantian Peace. European Journal of International Relations, 12(4), 533–563. https://doi.org/10.1177/1354066106069323

Ibrahimi, M. N. (2012). Logika Lengkap. Yogyakarta: IRCiSoD.

Kemendikbud. (2017). Model Silabus Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMA/MA/SMK/MAK. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Keraf, G. 2010. Argumentasi dan Narasi (Komposisi Lanjutan III). Jakarta: Gramedia.

Martono, N., & Shodiq, D. (2018). Dasar-dasar Logika: Sebuah Intisari Metode Berpikir Logis dan Kritis. Depok: Rajagrafindo Persada.

Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed.). California: SAGE Publications.

Moltmann, F. (2013). Propositions, Attitudinal Objects, and the Distinction Between Actions and Products. Canadian Journal of Philosophy, 43(5–6), 679–701. https://doi.org/10.1080/00455091.2014.892770

Mundiri. 2014. (Logika). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Narimo. (2015). Proposisi dan Argumen dalam Diskusi Kelas Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Humaniora, 3(4), 276-286.

Nurgiyantoro, B. (2016). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.

Poespoprodjo, W. & Gilarso, T. (2017). Logika Ilmu Menalar: Dasar-dasar Berpikir Tertib, Logis, Kritis, Analisis, Dialektis. Bandung: Pustaka Grafika.

Ranjabar, J. (2017). Dasar-dasar Logika: Sebuah Langkah Awal untuk Masuk ke berbagai Disiplin Ilmu dan Pengetahuan. Bandung: Alfabeta.

Setiawan, T. (2005). Kaidah Pelesapan dalam Konstruksi Kalimat Majemuk Bahasa Indonesia. Litera: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, & Pengajarannya, 4(1), 41-51. https://doi.org/10.21831/ltr.v4i01.4883

Sidharta, B. A. (2016). Pengantar Logika: Sebuah Langkah Pertama Pengenalan Medan Telaah. Bandung: Refika Aditama.

Sumadi. (2013). Sintaksis Bahasa Indonesia. Malang: Asih Asah Asuh.

Suyitno, H. (2008). Hubungan Antara Bahasa dengan Logika dan Matematika Menurut Pemikiran Wittgenstein. Humaniora, 20(1), 26–37.

Zaimul. (2000). Epistemologi, Logika, dan Bahasa. Rausyan Fikr, 13(1), 1440–1449.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i5.12423

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Syahruddin Syahruddin, Sumadi Sumadi, Sunaryo Sunaryo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License