Jenis Proposisi Dalam Karangan Argumentasi Siswa
Abstract
Abstract: This research was aimed to describe the type of proposition on argumentative text of students. This study is a text analysis study. The data of the study was the sentence of students’ argumentative text. The data has been analyzed by structural syntactic studies and semantic logic. The result of the study shows that the type of proposition on students’ argumentative text are (1) type of proposition based on the source, (2) type of proposition based on the shape, (3) type of proposition based on the character, (4) type of proposition based on the level of certainty of truth, (5) type of proposition based on the quality, (6) type of proposition based on the quantity, and (7) type of proposition based on the combination of quantity and quality.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan jenis proposisi dalam karangan argumentasi siswa. Jenis penelitian ini adalah analisis teks. Data dan sumber data dalam penelitian berupa kalimat-kalimat dalam karangan argumentasi siswa. Data akan dianalisis dengan kajian sintaksis struktural dan logika semantikal. Hasil penelitian ditemukan jenis proposisi dalam karangan argumentasi siswa, meliputi (1) jenis proposisi berdasarkan sumbernya, (2) jenis proposisi berdasarkan bentuknya, (3) jenis proposisi berdasarkan sifatnya, (4) jenis proposisi berdasarkan tingkat kepastian kebenaran (5) jenis proposisi berdasarkan kualitasnya, (6) jenis proposisi berdasarkan kuantitasnya, dan (7) jenis proposisi berdasarkan kombinasi kuantitas dan kualitasnya.Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adian, D. G. & Pratama, H. S. (2015). Teknik Berargumentasi: Berpikir sebagai Kecakapan Hidup, Logika Terapan. Jakarta: Prenadamedia Group.
Amaliah, R., Ghazali, A. S., & Hasanah, M. (2015). Proposisi Puisi Karya Anak. Jurnal Pendidikan Humaniora, 3(1), 60-69.
Dawud. (1998). Penalaran dalam Tuturan Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Disertasi tidak diterbitkan, Universitas Negeri Malang, Malang.
Dawud. (2010). Pembelajaran Berargumentasi Tulis Bahasa Indonesia. Malang: Universitas Negeri Malang.
Demirezen, M. (2013). The Recognition of Extended Simple Sentences as a Teaching Writing Problem. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 70, 560–566. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.01.093
Djoko, F. W. (2011). Logika. Jakarta: PT Indeks.
Goldsmith, B. E. (2006). A Universal Proposition? Region, Conflict, War and the Robustness of the Kantian Peace. European Journal of International Relations, 12(4), 533–563. https://doi.org/10.1177/1354066106069323
Ibrahimi, M. N. (2012). Logika Lengkap. Yogyakarta: IRCiSoD.
Kemendikbud. (2017). Model Silabus Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMA/MA/SMK/MAK. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Keraf, G. 2010. Argumentasi dan Narasi (Komposisi Lanjutan III). Jakarta: Gramedia.
Martono, N., & Shodiq, D. (2018). Dasar-dasar Logika: Sebuah Intisari Metode Berpikir Logis dan Kritis. Depok: Rajagrafindo Persada.
Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed.). California: SAGE Publications.
Moltmann, F. (2013). Propositions, Attitudinal Objects, and the Distinction Between Actions and Products. Canadian Journal of Philosophy, 43(5–6), 679–701. https://doi.org/10.1080/00455091.2014.892770
Mundiri. 2014. (Logika). Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Narimo. (2015). Proposisi dan Argumen dalam Diskusi Kelas Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Humaniora, 3(4), 276-286.
Nurgiyantoro, B. (2016). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.
Poespoprodjo, W. & Gilarso, T. (2017). Logika Ilmu Menalar: Dasar-dasar Berpikir Tertib, Logis, Kritis, Analisis, Dialektis. Bandung: Pustaka Grafika.
Ranjabar, J. (2017). Dasar-dasar Logika: Sebuah Langkah Awal untuk Masuk ke berbagai Disiplin Ilmu dan Pengetahuan. Bandung: Alfabeta.
Setiawan, T. (2005). Kaidah Pelesapan dalam Konstruksi Kalimat Majemuk Bahasa Indonesia. Litera: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, & Pengajarannya, 4(1), 41-51. https://doi.org/10.21831/ltr.v4i01.4883
Sidharta, B. A. (2016). Pengantar Logika: Sebuah Langkah Pertama Pengenalan Medan Telaah. Bandung: Refika Aditama.
Sumadi. (2013). Sintaksis Bahasa Indonesia. Malang: Asih Asah Asuh.
Suyitno, H. (2008). Hubungan Antara Bahasa dengan Logika dan Matematika Menurut Pemikiran Wittgenstein. Humaniora, 20(1), 26–37.
Zaimul. (2000). Epistemologi, Logika, dan Bahasa. Rausyan Fikr, 13(1), 1440–1449.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i5.12423
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 Syahruddin Syahruddin, Sumadi Sumadi, Sunaryo Sunaryo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |