Penerapan Strategi Bermain melalui Media Busy Book untuk Meningkatkan Fisik Motorik Halus Anak Usia Dini

Islamiah Arta Utomo, M. Ramli, Furaidah Furaidah

Abstract


Abstract: This research was aimed to improve the soft physical motoric skill of kids in coordinating eyes and hands movements through the implementation of playing strategy by using busy book media. The subjects of this research were 16 kids at group A Nafilah Kindegarten Malang City. The results of the observation concludes that the soft physical motoric skill of kids experiences improvement from classical average in the amount of 50% at the first cycle then it improves to be 100% at the second cycle. This improvement can be achieved through the implementation of playing strategy by using busy book media conducted by the teachers until it gives progress on the aspect of kids soft physical motoric skill in coordinating eyes and hands movements.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan fisik motorik halus anak dalam mengoordinasikan gerak mata dan tangan melalui penerapan strategi bermain dengan menggunakan media busy book. Subjek dalam penelitian ini sebanyak 16 anak di kelompok A TK Nafilah Kota Malang. Hasil observasi menyimpulkan bahwa kemampuan fisik motorik halus anak mengalami peningkatan dari rata-rata klasikal sebesar 50% pada siklus I kemudian meningkat pada siklus II mencapai 100%. Peningkatan tersebut dapat dicapai melalui penerapan strategi bermain dengan menggunakan media busy book yang telah dilaksanakan guru sehingga memberikan kemajuan pada aspek fisik motorik halus anak dalam mengoordinasikan gerak mata dan tangan.

Keywords


play strategy; busy book; early childhood; strategi bermain; busy book; anak usia dini

Full Text:

PDF

References


Chabib, M., Djatmika, E. T., & Kuswandi, D. (2017). Efektivitas Pengembangan Media Permainan Ular Tangga sebagai Sarana Belajar Tematik SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(7), 910-918.

Elcombe, E. (2017). Effects of Practical Life Exercises on Fine Motor Development in a Montessori. Practical Life And Fine Motor Development. Retrieved from https://minds.wisconsin.edu

Gettman, D. (2016). Metode Pengajaran Tingkat Dasar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hasanah, U. (2016). Pengembangan Kemampuan Fisik Motorik melalui Permainan Tradisional bagi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 717–733.

Maghfuroh, L. (2018). Metode Bermain Puzzle Berpengaruh pada Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Prasekolah. Jurnal Endurance, 3(1), 55–60. http://doi.org/10.22216/jen.v3i1.2488

Masitoh. (2008). Strategi Pembelajaran TK. Jakarta: Universitas Terbuka.

Pratiwi, E. N. (2017). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus melalui Kegiatan Bermain Pasir pada Anak Usia 3-4 Tahun di PPT ” Melati ” Surabaya. PAUD Teratai: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 1-7.

Ramadhani, S. N. (2017). Pengembangan Media Quiet Book untuk Meningkatkan Keterampilan Memakai Baju Berkancing Siswa Tunagrahita Ringan di SDLB. Skripsi tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Sutikno, S. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Lombok: Holistica.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i12.12553

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Islamiah Arta Utomo, M. Ramli, Furaidah Furaidah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License