Peningkatan Efektivitas Belajar Futsal dengan Modifikasi Gaya Siswa Kelas VI Sekolah Dasar

Basri Basri

Abstract


Abstract: This study aims to determine the increase in futsal learning by modifying the style of sixth grade elementary school students. The research conducted was a two-cycle class action research. Each cycle is carried out in the form of a mixed assessment process consisting of four stages namely, planning, implementation, observation, and reflection. The research objectives were students of class VI.B semester 12 of 020 Samarinda Ilir State Elementary School. Based on the analysis, the results of the study showed an increase in the value of student activity in the futsal learning process with an average of 75.6% and classified in the active category. In addition, an increase also occurred in the teaching activities of teachers with an average value of 97.5% active and classified in the very active category. Finally, students' mastery learning also increased after treatment in the second cycle followed by a response that showed students were happy with the style modification learning by the teacher.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan belajar futsal dengan modifikasi gaya siswa kelas VI sekolah dasar. Penelitian yang dilakukan merupakan penelitian tindakan kelas sebanyak dua siklus. Setiap siklus dilaksanakan dalam wujud proses pengkajian berdaur yang terdiri atas empat tahap yakni, perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Sasaran penelitian adalah siswa kelas VI.B semester 12 Sekolah Dasar Negeri 020 Samarinda Ilir. Berdasarkan analisis didapatkan hasil penelitian berupa peningkatan nilai aktivitas siswa pada proses pembelajaran futsal dengan rata-rata 75,6% dan tergolong dalam kategori aktif. Selain itu, peningkatan juga terjadi pada aktivitas mengajar guru dengan rata-rata nilai keaktifan 97,5% dan tergolong pada kategori sangat aktif. Terakhir, ketuntasan belajar siswa juga meningkat setelah dilakukannya treatment pada siklus II diikuti respon yang ditunjukkan siswa merasa senang dengan pembelajaran modifikasi gaya oleh guru.

Keywords


effectiveness; futsal; elementary student; efektivitas; futsal; siswa SD

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Baroka, B. K. (2012). Pembelajaran Penjasorkes melalui Modifikasi Futsal Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN 2 Tanjungrejo Kecamatan Jekulo Kabupaten KudusTahun 2012. Skripsi tidak diterbitkan. Universitas Negeri Semarang, Semarang.

Djatmiko, E. (2006). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Sarana Prasarana terhadap Kinerja Guru SMP Negeri Kota Semarang. Fokus Ekonomi, 1(2), 19—30.

Hakim, L. (2009). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.

Hallinger, P., & Heck, R. H. (1998). Exploring the Principal's Contribution to School Effectiveness: 1980‐1995. School Effectiveness and School Improvement, 9(2), 157—191.

Hanafi, I. (2015). Penerapan Modifikasi Permainan terhadap Hasil Belajar Shooting Pada Permainan Futsal (Studi Pada Peserta Ekstrakurikuler Futsal SMP Negeri 28 Surabaya). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 3(1).

Hanifah, N. (2014). Memahami Penelitian Tindakan Kelas: Teori dan Aplikasinya. Bandung: UPI Press.

Haryoko, S. (2012). Efektivitas Pemanfaatan Media Audio-Visual sebagai Alternatif Optimalisasi Model Pembelajaran. Jurnal Edukasi Elektro, 5(1).

Jatmika, H. M. (2005). Pemanfaatan Media Visual Dalam Menunjang Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 3(1).

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran). An-Nida', 37(1), 27—34.

Megasari, R. (2014). Peningkatan Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan untuk Meningkatan Kualitas Pembelajaran di SMPN 5 Bukittinggi. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 2(1), 636—648.

Moleong, L. J. (2004). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 3(2), 333—352.

Rivai, H. V. (1999). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Efektivitas Belajar Mahasiswa. Jakarta: STIE Ganesha.

Rohmawati, A. (2015). Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 15—32.

Sobari, G. R. (2015). Modifikasi Pembelajaran Permainan Futsal untuk Meningkatkan Perilaku Aktif Belajar: Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas V di SDN Cisitu I Kota Bandung. Skripsi tidak diterbitkan. Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.

Tenang, J. D. (2008). Mahir Bermain Futsal: Dilengkapi Teknik dan Strategi Bermain. DAR! Yogyakarta: Mizan.

Widoyoko, E. P. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran (Vol. 91). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v3i12.12569

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Basri Basri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License