Pengembangan Bahan Ajar Keterampilan Menulis Esai dan Cerita Pendek untuk Santri

Dyah Ayu Fitriana, Sulton Sulton, Agus Wedi

Abstract


Abstract: This research aims to develop writing skill essay and short story learning materials for santri with integrate project based learning models. Using ADDIE models, this research produce a learning materials with four part. Project based learning is integrated on the part called “Proyek Keren Kita” (Our Cool Project). This product verified to materials expert, learning media expert, and audience. Based on the verification and test obtained percentage of eligibility aspect is 93,75%, feasibility aspects 100%, graphics aspects 99,3%, language aspects 100%, interestness of teaching materials 85,28%, and ease of understanding aspects 86,82% that means the producs are feasible to be used and disseminated.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk bahan ajar keterampilan menulis esai dan cerita pendek untuk santri yang berbasis project based learning. Metode pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode ADDIE. Secara umum bahan ajar yang dihasilkan terdiri dari empat bagian. Metode project based learning diintegrasikan ke dalam bahan ajar secara langsung dalam aktivitas yang diberi nama “Proyek Keren Kita”. Produk tersebut selanjutnya diujicobakan kepada ahli materi, ahli media dan pengguna/santri. Berdasarkan uji coba tersebut diperoleh persentase aspek kelayakan isi sebesar 93,75%, aspek kelayakan penyajian 100%, aspek kegrafikan 99,3%, aspek kebahasaan 100%, aspek kemenarikan bahan ajar 85,28% dan aspek kemudahan pemahaman bahan ajar 86,82% yang berarti bahan ajar ini layak untuk digunakan dan disebarluaskan.

Keywords


teaching materials; essay writing skills; short story; bahan ajar; keterampilan menulis esai; cerita pendek

Full Text:

PDF

References


Aziz, Y. (2011). Pesantren dan Budaya Kepenulisan. Millah, XI(1), 253-273.

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2017). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.

Bellanca, J. (2012). Proyek Pembelajaran yang diperkaya: Jalur Praktis Menuju Keterampilan ke Abad ke-21. Jakarta Barat: PT. Indeks.

Bender, W. N. (2012). Project-Based Learning: Differentiating Instruction for the 21st Century. Corwin Press.

Hasani, A., Hendrayana, A., & Senjaya, A. (2017). Using Project-based Learning in Writing an Educational Article : An Experience Report. Universal Journal of Educational Research, 5(6), 960–964. https://doi.org/10.13189/ujer.2017.050608

Sakaria., & Nojeng, A. (2018). Bahan Ajar Menulis Opini dan Esai dengan Pembelajaran Berbasis Proyek. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajarannya, 11, 68–76. https://doi.org/10.26858/retorika.v11i1.4965

Sharifah, R., & Faaizah, S. (2015). The Development of Online Project Based Collaborative Learning using ADDIE Model. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195, 1803–1812. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.06.392

Sobari, T. (2015). Penerapan Teknik Siklus Belajar Dalam Pembelajaran Menulis Laporan Ilmiah Berbasis Vokasional di SMK. Semantik: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 17–41.

Sukirno. (2010). Belajar Cepat Menulis Kreatif Berbasis Kuantum: Untuk yang Ingin Cepat Terampil Menulis Kreatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sutama, I. M. (2013). Pembelajaran Menulis Berbasis Penemuan. Konferensi Nasional Bahasa dan Sastra III, (1), 446–450.

Yarmi, G. (2014). Meningkatkan Kemampuan Menulis Kreatif Siswa melalui Pendekatan Whole Language dengan Teknik Menulis Jurnal. Perspektif Ilmu Pendidikan, 28(1), 8-16.

Yuliono, T., Sarwanto., & Rintayati, P. (2018). Keefektifan Media Pemelajaran Augmented Reality terhadap Penguasaan Konsep Sistem Pencernaan Manusia. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 65–84.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i1.13149

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Dyah Ayu Fitriana, Sulton Sulton, Agus Wedi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License