Pengaruh Model Challenge Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA pada Materi Perubahan Iklim

Mar’atul Mukarromah, Budijanto Budijanto, Dwiyono Hari Utomo

Abstract


Abstract: The ability of critical thinking is a high level of thinking skills that students must have in the 21st century. The purpose of this research is to know the influence of challenge-based learning models to students' critical thinking ability. The research method used is a pseudo-experimentation with a quantitative approach. The subject of this study was high school students amounting to 60 people consisting of two homogeneous classes. Data collection techniques Using test essays are critical thinking abilities. The data analysis technique used is test T (T-Test). Statistical results of statistics show the value of the Sig. (2-tailed) is 0,003 < 0.05, so the challenge-based learning model is significantly affected by students ' critical thinking skills.

Abstrak: Kemampuan berpikir kritis merupakan kemampuan berpikir tingkat tinggi yang harus dimiliki oleh siswa pada abad ke 21. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh model challenge based learning terhadap kemampuan berpikir kritis siswa. Metode penelitian yang digunakan yaitu eksperimen semu dengan pendekatan kuantitatif. Subjek penelitian ini adalah siswa SMA yang berjumlah 60 orang yang terdiri dari dua kelas yang bersifat homogen. Teknik pengumpulan data menggunakan tes esai kemampuan berpikir kritis. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji t (t-test). Hasil uji statistik menunjukkan nilai Sig. (2-tailed) adalah 0,003<0,05 sehingga model challenge based learning berpengaruh signifikan terhadap kemampuan berpikir kritis siswa.

Keywords


challenge based learning; critical thinking skills; climate change; challenge based learning; kemampuan berpikir kritis; perubahan iklim

Full Text:

PDF

References


Agustina, S. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Mahasiswa Universitas Kanjuruhan Malang pada Matakuliah Hidrologi. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Anwar, B. M. H. A. (2017). Pengaruh Collaborative Learning dengan Teknik Jumping Task terhadap Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pembelajaran Sains, 1(2), 15–25.

Arends, R. I. (2012). Learning to Teach 9th Edition. New York: McGraw-Hill.

Baloian, N., Breuer, H., Hoeksema, K., & Hoppe, U. (2006). Implementing the Challenge Based Learning in Classroom Scenarios.

Hashemi, S. A. (2011). The Use Of Critical Thinking In Social Science Textbooks of High School: A Field Study of Fars Province in Iran. International Journal, 4(1).

Hayati, W. I., Utaya, S., & Astina, I. (2016). Efektivitas Student Worksheet Berbasis Project Based Learning Dalam Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran Geografi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(3), 468–474.

Johnson., & Adam. (2011). Challenge Based Learning: The Report from the Implementation Project.

Johnson, et al. (2009). Challenge-Based Learning An Approach for Our Time. Austin, Texas: New Media Consortium.

Nawawi, S. (2016). Potensi Model Pembelajaran Challenge Based Learning Dalam Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis. Seminar Pendidikan Nasional, 1(1), 153–164.

Ningsih, P. R., Hidayat, A., & Kusairi, S. (2018). Penerapan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa Kelas III. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(12), 1587–1593.

Nurrohmi, Y., Utaya, S., & Utomo, D. H. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(10), 1308–1314.

Saefi, M., Suwono, H., & Susilo, H. (2017). Studi Komparatif Tiga Strategi Berpikir Kritis Mahasiswa Biologi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(5), 637–645.

Sholihah, M., Utaya, S., & Susilo, S. (2016). Pengaruh Model Experiential Learning terhadap Kemampuan Berpikir Siswa SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(11), 2096–2100.

Sularmi., Utomo, D. H., & Ruja, I. N. (2018). Pengaruh Project-Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(4), 475–479.

Taufik, A. (2010). Inovasi Pendidikan Melalui Problem Based Learning. Jakarta: Kencana.

Uno, H. B., & Mohammad, N. (2013). Belajar dengan Pendekatan PAILKEM. Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Watson, G. & G. E. (2012). Watson – Glaser Critical Thinking Appraisal Usher Guide and Tecnical Manual–. UK: Pearson Education Ltd.

Wismath, S., Orr, D., Zhong, M., Wismath, S., & Program, L. E. (2014). Student Perception of Problem Solving Skills Authors’ Contact Information Key Words : Teaching and Learning Journal, 7(3), 1–17.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i2.13176

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Mar’atul Mukarromah, Budijanto Budijanto, Dwiyono Hari Utomo

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 2” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated October 24, 2018, No: 30/E/KPT/2018, effective for five years from Volume 3 Issue 1, 2018 until Volume 7 Issue 8, 2022.


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal Of Education

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License