Kompetensi Profesional dan Pedagogik Guru Dalam Pengelolaan Pembelajaran di Sekolah Dasar

Saraya Faridah, Ery Tri Djatmika, Sugeng Utaya

Abstract


Abstract: This study aims to study teacher competencies in managing learning, teacher professional strategies and learning in improving education quality. Descriptive research method with qualitative research. Data collection techniques are carried out through interviews, observation, and documentation studies. Based on the results of the study concluded from professional competence and pedagogical knowledge the teacher shows: (1) competencies needed by teachers in learning in preparing lesson plans, preparation of syllabus, planning media and learning resources accompanied by learning in accordance with the instructions provided, but there are some teachers who teach not make learning planning; (2) the teacher's professional strategy in implementing learning, namely: mastering the material, structure, and concepts of the lessons being taught. This is done by reviewing the material before completion, adjusting the material with the media/learning resources; (3) learning evaluation given by the teacher in accordance with predetermined learning objectives, namely regulating the character value of students, Assessing the ability to understand concepts, the value of student skills and attitude values in the learning process. Evaluations are carried out after each subject matter of the lesson.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kompetensi pedagogik guru dalam pengelolaan pembelajaran dan kompetensi profesional guru dalam meningkatkan mutu pendidikan. Metode penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, observasi, dan studi dokumentasi. Berdasarkan hasil penelitian disimpulkan bahwa kompetensi professional dan pengetahuan pedagogik guru menunjukkan (1) kompetensi yang dimiliki guru dalam merencanakan pembelajaran dalam menyusun RPP, penyusunan silabus, merencanakan media dan sumber pembelajaran serta merencanakan evaluasi pembelajaran sesuai dengan petunjuk yang ditetapkan, tetapi ada beberapa guru mengajar tidak membuat perencanaan pembelajaran; (2) strategi profesional guru dalam mengimplementasikan pembelajaran yaitu menguasai materi, struktur, dan konsep mata pelajaran yang diajarkan. Hal itu dilakukan dengan review materi sebelum melanjutkan, menyesuaikan materi dengan media/ sumber belajar; (3) evaluasi pembelajaran yang diberikan guru sesuai dengan tujuan pembelajaran yang telah ditetapkan, yaitu mencakup nilai karakter siswa, penilaian kemampuan memahami konsep, nilai keterampilan siswa dan nilai sikap dalam proses pembelajaran. Evaluasi dilakukan setiap selesai satu materi pokok bahasan pelajaran.


Keywords


professional competence; pedagogic; learning management; kompetensi profesional; pedagogik; pengelolaan pembelajaran

Full Text:

PDF

References


Depdiknas. (2004). Peningkatan Kinerja Kepala Sekolah. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah. Direktorat Pendidikan Sekolah Menengah Atas.

Djamarah, S. B. (2000). Guru dan Anak Didik Dalam interaktif Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Fitriani, C., Murniati, A. R., & Usman, N. (2017). Kompetensi Profesional Guru Dalam Pengelolaan. Jurnal Administrasi Pendidikan Program Pascasarjana Unsyiah, 5(2), 88–95.

Hamalik, O. (2008). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Isjoni. (2006). Gurukah yang Dipersalahkan? Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Khofiatun., Akbar, S., & Ramli, M. (2016). Peran Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(5), 984–988.

Lidyasari, A. T. (2014). Developing PGSD Students Character through Experience Learning Theory. Procedia - Social and Behavioral Sciences. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1414

Masterman, E., & Manton, M. (2011). Teachers’ Perspectives on Digital Tools for Pedagogic Planning and Design. Teachers’ Perspectives on Digital Tools for Pedagogic Planning and Design, 20(2), 227–246. https://doi.org/10.1080/1475939X.2011.588414

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1984). Qualitative Data Analysis. Baverly Hill: Sage Publication Inc.

Rahayu, G. P., Susilowati, S. M. E., & Rahayu, E. S. (2012). Kompetensi Pedagogik dan Kepribadian Guru Biologi Bersertifikat Pendidik di SMA 3 Semarang. Journal of Biology Education, 1(2), 51–58.

Ruja, I. N., & Sukamto. (2015). Survey Permasalahan Implementasi Kurikulum Nasional 2013 Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Sekolah Menengah Pertama di Jawa Timur. Jurnal Sejarah dan Budaya, 9(2), 193–199.

Sikula, A. E. (1976). Personnel Administration and Human Resources Management. Santa Barbara: John Wiley & Sons.

Supriadi, D. (1998). Mengangkat Citra dan Martabat Guru. Yogyakarta: Adicita Karya Nusantara.

Umar, M. (2012). Kompetensi Profesional Dosen: Upaya Pengembangan Profesional Tenaga Pengajar Fakultas Syari’ah IAIN Ar-Raniry Banda Aceh.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. (2005).

Wahyudi, I. (2012). Pengembangan Pendidikan, Strategi Inovatif & Kreatif Dalam Mengelola Pendidikan Secara Konprehensif. Jakarta: PT. Prestasi.

Widyastono, H. (2014). Pengembangan Kurikulum di Era Otonomi Daerah dari Kurikulum 2004, 2006, ke Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Zulkifli. (2014). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru pada SMA Negeri 1 Peukan Bada Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 14(2), 305-319. http://dx.doi.org/10.22373/jid.v14i2.505




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i9.14059

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Saraya Faridah, Ery Tri Djatmika, Sugeng Utaya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License