Identifikasi Miskonsepsi Siswa pada Topik Ikatan Kimia Serta Perbaikannya dengan Pembelajaran Model ECIRR (Elicit, Confront, Identify, Resolve, Reinforce)

Joko Warsito, Subandi Subandi, Parlan Parlan

Abstract


Abstract: The purpose of this study was to (1) identify and analyze students 'misconceptions on the topic of chemical bonding with the Three-Tier diagnostic test (2) to determine the effectiveness of the ECIRR model in improving student misconceptions (3) to determine the retention of students' conceptual understanding 3 weeks after remedies. This research is a descriptive and quasi-experimental study with the design of One Group Pre - Test Post - Test Design. The research subjects were 33 students of class X IPA in a high school outside Java. The results showed that (1) found 41 types of misconceptions on the topic of chemical bonding (2) remedial learning with the ECIRR model was able to reduce student misconceptions from 61.5% to 22.4%, and (3) retention of students' understanding of remedial results by 82.5 % with very good criteria.

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah (1) mengidentifikasi dan menganalisis miskonsepsi siswa pada topik ikatan kimia dengan tes diagnostik Three-Tier (2) mengetahui keefektifan model ECIRR dalam memperbaiki miskonsepsi siswa (3) mengetahui retensi pemahaman konsep siswa tiga minggu setelah remidi. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dan eskperimen semu dengan rancangan One Group Pre - Test Post – Test Design. Subjek penelitian adalah 33 siswa kelas X IPA suatu SMA di luar Jawa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) ditemukan 41 jenis miskonsepsi pada topik ikatan kimia (2) pembelajaran remidi model ECIRR mampu mereduksi miskonsepsi siswa dari 61,5% menjadi 22,4%, dan (3) retensi pemahaman siswa hasil remidi sebesar 82,5% dengan kriteria sangat baik.

Keywords


misconceptions; chemical bond; ECIRR model; miskonsepsi; ikatan kimia; model ECIRR

Full Text:

PDF

References


Andansari, P. R., Suryadarma, I., & Parlan. (2019). Pengembangan Instrumen Tes Diagnostik Three Tier untuk Identifikasi Kesulitan Siswa Kelas X pada Materi Ikatan Kimia. Skripsi tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Arslan, H. O., Cigdemoglu, C., & Moseley, C. (2012). A Three-Tier Diagnostic Test to Assess Pre-Service Teachers’ Misconceptions about Global Warming, Greenhouse Effect, Ozone Layer Depletion, and Acid Rain. International Journal of Science Education, 34(11), 1667–1686. https://doi.org/10.1080/09500693.2012.680618

Azura, S., Copriady, J., & Abdullah. (2017). Identification Misconception on Chemical Bonding Using Three Tier Diagnostic Test at Students in X MIA Class Senior High School Negeri 8 Pekanbaru menggunakan Tes Diagnostik Pilihan Ganda Tiga Tingkat (Three Tier) Pada Peserta Didik Kelas X MIA SMA Negeri. Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 4(2), 1–13.

Caleon, I., & Subramaniam, R. (2010). Development and Application of a Three-Tier Diagnostic Test to Assess Secondary Students’ Understanding of Waves. International Journal of Science Education, 32(7), 939–961. https://doi.org/10.1080/09500690902890130

Cheng, M. M. W., & Oon, P. T. (2016). Understanding Metallic Bonding: Structure, Process and Interaction by Rasch Analysis. International Journal of Science Education, 38(12), 1923–1944. https://doi.org/10.1080/09500693.2016.1219926

Creswell, J. W. (2016). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Dahar, R. W. (2012). Teori-Teori Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.

Dinihari, P. (2013). Peningkatan Kualitas Proses dan Hasil Belajar Ikatan Kimia Siswa Kelas X-RPL SMK Negeri 12 Malang melalui Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif (Cooperatif Learning) Tipe TGT (Teams Games Tournament) dan Modalitas Siswa. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 3(1), 185–195.

Effendy. (2016). Prespektif Baru Ikatan Ionik Edisi 3. Malang: Indonesian Academic Publishing.

Halim, A. M., Husain, H., & Sugiarti. (2017). Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas X MIA 4 SMA Negeri 1 Pinrang pada Materi Ikatan Kimia Menggunakan Three-Tier Test. Prosiding Seminar Nasional Kimia UNY 2017, 21(4), 183–188.

Hastuti, W. J., Suyono, S., & Poedjiastoeti, S. (2014). Reduksi Miskonsepsi Siswa pada Konsep Reaksi Redoks melalui Model ECIRR. Jurnal Penelitian Pendidikan Kimia, 1(1), 78–86. https://doi.org/10.36706/jppk.v1i1.2387

Islami, D., Suryaningsih, S., & Bahriah, E. S. (2019). Identifikasi Miskonsepsi Siswa pada Konsep Ikatan Kimia menggunakan Tes Four-Tier Multiple-Choice (4TMC). JRPK: Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 9(1), 21–29. https://doi.org/10.21009/jrpk.091.03

Istigfarin, L. (2015). Profil Miskonsepsi Siswa pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Tumbuhan. BioEdu, 4(3), 247337.

Kalay, B. A., Subandi, & Budiasih, E. (2017). Analisis Kesalahan Konsep Siswa pada Materi Bentuk dan Kepolaran Molekul dengan Teknik Certainity of Response Index (CRI). Prosiding Seminar Nasional Kimia dan Pembelajarannya, 499–507.

Kaltakçi, D., & Didis, N. (2007). Identification of Pre-Service Physics Teachers’ Misconceptions on Gravity Concept: A Study with A 3-Tier Misconception Test. AIP Conference Proceedings, 899, 499–500. https://doi.org/10.1063/1.2733255

Khomaria, I. N., & Nasrudin, H. (2016). Penerapan Model Pembelajaran ECIRR untuk Mereduksi Miskonsepsi pada Materi Kesetimbangan Kimia Kelas XI MIA di SMA Negeri 1 Pacet. Unesa Journal of Chemical Education, 5(1), 98–106.

Kirbulut, Z. D., & Geban, O. (2014). Using Three-Tier Diagnostic Test to Assess Students’ Misconceptions of States of Matter. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 10(5), 509–521. https://doi.org/10.12973/eurasia.2014.1128a

Luxford, C. J., & Bretz, S. L. (2014). Development of the Bonding Representations Inventory to Identify Student Misconceptions about Covalent and Ionic Bonding Representations. Journal of Chemical Education, 91(3), 312–320. https://doi.org/10.1021/ed400700q

Muchtar, Z., & Harizal. (2012). Analyzing of Students’ Misconceptions on Acid-Base Chemistry at Senior High Schools in Medan. Journal of Education and Practice, 3(15), 65–74. http://www.iiste.org/Journals/index.php/JEP/article/view/3445

Na’ilah, F., Sukarianingsih, D., & Nazriati. (2016). Identifikasi Letak Kesulitan dan Faktor-faktor yang Memengaruhi Kesulitan Belajar Siswa Kelas X IPA SMA Negeri 4 Malang pada Materi Ikatan Kimia. Skripsi tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Nakhleh, M. B. (1992). Why Some Students Don’t Learn Chemistry: Chemical Misconceptions. Journal of Chemical Education, 69(3), 191–196. https://doi.org/10.1021/ed069p191

Ni’mah, M. (2019). Identifikasi Miskonsepsi Siswa SMA pada Topik Laju Reaksi serta Perbaikannya menggunakan Model Pembelajaran POGIL dengan Strategi Konflik Kognitif. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Novak, J. D. (2003). The Promise of New Ideas and New Technology for Improving Teaching and Learning. Cell Biology Education, 2(2), 122–132. https://doi.org/10.1187/cbe.02-11-0059

Prodjosantoso, A. K., Hertina, A. M., & Irwanto, I. (2018). The Misconception Diagnosis on Ionic and Covalent Bonds Concepts with Three Tier Diagnostic Test. International Journal of Instruction, 12(1), 1477–1488. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12194a

Setiawan, D., Cahyono, E., & Kurniawan, C. (2017). Identifikasi dan Analisis Miskonsepsi pada Materi Ikatan Kimia Menggunakan Instrumen Tes Diagnostik Three-Tier. Journal of Innovative Science Education, 6(2), 197–204. https://doi.org/10.15294/jise.v6i2.15580

Suparno, P. (2001). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Yogyakarta: Kanisius.

Syah, M. (2008). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Terbaru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ulfah, M. (2018). Identifikasi Miskonsepsi Mahasiswa pada Konsep Hubungan Struktur dan Sifat Senyawa Organik dan Perbaikannya dengan Strategi Konflik Kognitif Berbasis Multipel Representasi. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Malang, Malang.

Wenning, C. (2008). Dealing More Effectively with Alternative Conceptions in Science. Journal of Physics Teacher Education Online, 5(1), 11–19.

Yanuike, A. W., Setyarsih, W., & Kholiq, A. (2017). Penggunaan Phet Simulation Dalam ECIRR untuk Mereduksi Miskonsepsi Siswa pada Materi Fluida Dinamis. Inovasi Pendidikan Fisika, 5(3), 161–164.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i11.14158

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Joko Warsito, Subandi Subandi, Parlan Parlan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License