Model Kepemimpinan Spiritual Suster Kepala Sekolah dan Dampaknya Bagi Kinerja Guru Dalam Pendidikan Nilai Kristiani

David Morrison Marrus, Achmad Supriyanto, Agus Timan

Abstract


Abstract: The spiritual leadership model is a very supportive aspect in character education efforts in religious based schools. This study aims to describe and find a substantive theoretical framework about the spiritual leadership of the headmaster's Nun in improving the quality of teacher services to Christian spiritual education at SDK Santa Maria II and SDK Sang Timur Malang. This study uses a qualitative descriptive approach with a multi-site study design. The research findings show that the model of spiritual leadership which is apparent from efforts to in still spiritual values with a personal and programmatic approach, has a positive impact on teachers.

Abstrak: Model kepemimpinan spiritual merupakan aspek yang sangat mendukung dalam upaya pendidikan karakter di sekolah berbasis religi. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menemukan kerangka teori substantif tentang kepemimpinan spiritual Suster kepala sekolah dalam meningkatkan kualitas pelayanan guru terhadap pendidikan spiritual kristiani di SDK Santa Maria II dan SDK Sang Timur Malang. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan rancangan studi multi situs. Temuan penelitian menunjukkan bahwa model kepemimpinan spiritual Suster kepala sekolah yang tampak dari upaya penanaman nilai spiritual dengan pendekatan personal dan terprogram, memberikan dampak positif bagi guru.

Keywords


spiritual leadership; spiritual value; the impact of value planting; kepemimpinan spiritual; nilai spiritual; dampak penanaman nilai

Full Text:

PDF

References


Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1982). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyin and Bacon, Inc.

Chin, S. T. S., Anantharaman, R. N., & Tong, D. Y. K. (2011). The Roles of Emotional Intelligence and Spiritual Intelligence at the Workplace. Journal of Human Resources Management Research. DOI: 10.5171/2011.582992

Diana, R. (2019). Prinsip Teologi Kristen Pendidikan Orangtua terhadap Anak di Era Revolusi Industri 4.0. BIA: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(1), 27-39.

Eliman. (2018). Model Bimbingan Dalam Pendidikan Agama Kristen terhadap Pembentukan Moral Anak Didik Usia 6-8 Tahun. EPIGRAPHE: Jurnal Teologi dan Pelayanan Kristiani, 1(2), 139. https://doi.org/10.33991/epigraphe.v1i2.19

Fairholm, G. W., Fairholm, M. R., Fairholm, M. R., & Fairholm, G. W. (2009). The Spiritual Heart of Leadership. In Understanding Leadership Perspectives, 119-143.

Freeman, G. (2011). Spirituality and Servant Leadership: A Conceptual Model and Research Proposal. Emerging Leadership Journeys.

Imron, A. (2006). Akar Religi, Sosial dan Kultural Manajemen Mutu SD Berbasis Religi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 16(3), 143-151.

Jannah, N., Sukmawati, A., & Afendi, F. M. (2018). Pengaruh Spiritualitas Kerja terhadap Keterlekatan Karyawan melalui Kepuasan Kerja pada UKM Kota Bogor. Jurnal Manajemen dan Organisasi, 8(2), 133-143.

Latif, H. F. (2018). Pengaruh Pengajaran dan Persekutuan terhadap Tingkat Pertumbuhan Rohani Anak dan Remaja. EPIGRAPHE: Jurnal Teologi dan Pelayanan Kristiani, 1(2), 119-138. http://dx.doi.org/10.33991/epigraphe.v1i2.18

Ma’rifataini, L. (2015). Model Penanaman Nilai-Nilai Karakter Siswa SMA Berbasis Pendidikan Agama. Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 13(1), 80-95.

Miles, M. B., Huberman, AM. & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. USA: Sage Publications. In Zeitschrift fur Personalforschung.

Murlani. (2013). Integrasi Pendidikan Karakter Dalam Perangkat Pembelajaran Pendidikan Agama Katolik di SMA Santo Bonaventura Madiun. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 1(1), 42-48.

Musta’in, M. M., Sanusi, A., & Manan, A. (2014). A Study on Employees Performance: Spiritual Leadership and Work Motivation with Mediation Work Satisfaction at the University of Darul Ulum, Indonesia M Mudjib Musta’in Doctoral Student. European Journal of Business and Management, 6(39), 77-85.

Nurtjahjani, H. (2010). Spiritualitas Kerja sebagai Ekspresi Keinginan Diri Karyawan untuk Mencari Makna dan Tujuan Hidup dalam Organisasi. Jurnal Psikologi Undip, 7(1), 27-30.

Prijanto, J. H. (2017). Panggilan Guru Kristen Sebagai Wujud Amanat Agung Yesus Kristus Dalam Penanaman Nilai Alkitabiah pada Era Digital. Polyglot: Journal of Language, Literature, Cullture, and Education, 13(2), 99-107.

Raharjo, S. B. (2010). Pendidikan Karakter sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan,

(3), 229-238. https://doi.org/10.24832/jpnk.v16i3.456

Septiana, T. (2017). Implementasi Program Daily Actvities Berbasis Nilai-Nilai Karakter Fathia Dalam Membina Watak Kewarganegaraan Siswa Sekolah Dasar. Sosio Religi: Jurnal Kajian Pendidikan Umum, 15(2), 1-19.

Siahaan, D. S. (2016). Pendidikan Kristiani sebagai Instrumen Penyadaran Pentingnya Pertumbuhan Spiritualitas dalam Konteks Budaya Populer. Gema Teologika: Jurnal Teologi Kontekstual dan Filsafat Keilahian, 1(2), 123-138. https://doi.org/10.21460/gema.2016.12.218

Supardi, I., & Sumarno, S. (2014). Model Pendidikan Multikultural Ramah di Sekolah Ethno-Religio Segregation (E-RS) Kota Pontianak. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 18(2), 202-214. https://doi.org/10.21831/pep.v18i2.2861

Suparno, P. (2013). Lembagaga Pendidikan Katolik dalam Konteks Indonesia. Yogyakarta: Kanisius.

Tobroni. (2015). Spiritual Leadership: A Solution of The Leadership Crisis in Islamic Education in Indonesia. British Journal of Education, 3(11), 40-53.

Ulfatin, N. (2013). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan: Teori dan Aplikasinya. Malang: Bayumedia Publishing.

Wardhani, N. W. (2016). Pembelajaran Nilai-nilai Kearifan Lokal sebagai Penguat Karakter Bangsa melalui Pendidikan Informal. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 56-66.

Wiyono. B. B. (2007). Metodologi Penelitian: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan Action Research (Burhanudin, Ed). Malang: Universitas Negeri Malang.

Yaumi, M. (2014). Konstruksi Model Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Spiritual untuk Perbaikan Karakter. Al-Qalam Jurnal Penelitian Agama dan Sosial Budaya, 20(3), 13-22. http://dx.doi.org/10.31969/alq.v20i3.338

Yukl, G. (2010). Leadership in Organizations, New York: Pearson.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v5i11.14182

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 David Morrison Marrus, Achmad Supriyanto, Agus Timan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License