Pengaruh Pendekatan Concrete Representational Abstract terhadap Literasi Matematis Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa

Gede Suweken, I Wayan Puja Astawa, Putu Mirah Purnama Dewi

Abstract


Abstract: This study aims to examine the effect of applying the Concrete Representational Abstract (CRA) approach to mathematical literacy ability in the one variable linear equations system in terms of students’ cognitive styles. The data methods were test and questionnaire, test of mathematical literacy ability is used to collect students’ mathematical literacy ability and the VVQ questionnaire is used to collect students’ cognitive style. Furthermore, the data were analysed with two-way analysis of variance. The results of the analysis showed that the learning approach and cognitive style simultaneously had influenced the students' mathematical literacy. Mathematical literacy ability of students with verbalizer and visualizer cognitive style who followed learning with CRA learning approach were significantly higher than the mathematical literacy ability of students who followed conventional learning. In term of cognitive style, students with verbalizer cognitive style who followed learning with CRA learning approach had higher mathematical literacy ability than students with cognitive visualizer style who followed conventional learning.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh metode pendekatan Concrete Representational Abstract (CRA) terhadap kemampuan literasi matematis pada materi persamaan linier satu variable dilihat dari gaya kognitif yang dimiliki oleh siswa. Metode yang dipakai adalah metode tes dan kuisioner, tes kemampuan literasi matematis dipakai untuk mengumpulkan kemampuan literasi siswa, dan kuisioner VVQ digunakan untuk mengumpulkan gaya kognitif siswa. Selain itu, data yang diperoleh dianalisis melalui analisis varian dua jalur. Hasil analisis menunjukkan pendekatan pembelajaran dan gaya kognitif secara simultan berpengaruh terhadap kemampuan literasi matematis siswa. Kemampuan literasi matematis siswa yang menggunakan metode CRA dalam mengikuti kelas lebih tinggi dibandingkan siswa yang belajar konvensional. Dari perspektif gaya kognitif, siswa yang mengadopsi gaya kognitif verbalizer yang mengikuti pembelajaran dengan pendekatan CRA memiliki keterampilan literasi matematika yang lebih tinggi daripada siswa yang memiliki alat visualisasi gaya kognitif yang menggunakan metode pembelajaran konvensional.

Keywords


concrete representational abstract; mathematical literacy skills; cognitive style; analysis of variance; concrete representational abstract; kemampuan literasi matematis; gaya kognitif; analisis varians

Full Text:

PDF

References


Ayuningtyas, N. (2017). Profil Literasi Matematis Konten Ketidakpastian dan data ditinjau dari Gaya Kognitif. Jurnal Edukasi, 539–546.

Babys, U. (2017). Kemampuan literasi Matematis Space and Shape dan Kemandirian Siswa SMA pada Discovery Learning Berpendekatan RME-PISA. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 1(2), 43–49.

Bawa, I, K. (2019). Literasi Matematika, Konsep, Implementasi, dan Kendalanya Menuju Pembelajaran Berkualitas Global. Seminar Nasional Universitas Pendidikan Ganesha.

Fathani, A. H. (2016). Pengembangan Literasi Matematika Sekolah dalam perspektif Multiple Intelligences. Jurnal EduSains, 2(2), 136–150.

Fatri, F. F., Maison, M., & Syaiful, S. (2019). Kemampuan Representasi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Ditinjau dari Gaya Kognitif Visualizer dan Verbalizer. Jurnal Didaktik Matematika, 6(2), 98–111.

Flores, M. M. (2010). Using the Concrete-Representational-Abstract Sequence to Teach Subtraction with Regrouping to Students at Risk for Failure. Remedial and Special Education, 31(3), 195–207.

Hasibuan, I. (2015). Hasil Belajar Siswa pada Materi Bentuk Aljabar di kelas VII SMP Negeri 1 Banda Aceh Tahun pelajaran 2013/2014. Jurnal Peluang, 4(1), 5–11.

Herliania, E. F., & Wardono, W. (2019). Perlunya kemampuan Literasi Matematika ditinjau dari Gaya Kognitif dalam pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME). Seminar Nasional Matematika 2019, 234–238.

Hidayat, D., Umbara, U., & Puadi, E. F. W. (2016). Pengembangan Desain Didaktis Persamaan Linear Satu Variabel (PLSV) pada pembelajaran Matematika MTsN Model Cigugur. Jumlahku: Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan, 2(2), 160–169.

Johar, R. (2012). Domain soal PISA untuk Literasi Matematika. Jurnal Peluang, 1(1), 30–41.

Khairunnisa, E. (2016). Penerapan pembelajaran Model Kooperatif Tipe Cooperative-Integrated Reading and (CIRC) dengan Pendekatan Concrete Representational Abstract (CRA) untuk meningkatkan spasial Siswa SMP. Universitas Pendidikan Indonesia.

Manggala, I. S. A. (2015). Peningkatan Literasi Matematis dan Self-Esteem Siswa SMP melalui Pembelajaran Concrete Representational Abstract (CRA). Universitas Pendidikan Indonesia.

Musthofa, K. (2019). Penerapan Pendekatan Concrete Representational Abstract untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif siswa. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 2(1), 61–73.

Nafii, A. Y. (2017). Pemahaman Siswa SMP terhadap Konsep Persamaan Linear Satu Variabel (PLSV) Ditinjau dari Perbedaan Jenis Kelamin. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 8(2), 119–125.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.

Nugraha, D., & Octavianah, D. (2020). Diskursus Literasi Abad 21 di Indonesia. Jurnal Pendidikan Edutama, 7(1), 107–126.

OECD. (2003). The PISA 2003 Assesment Framework-Mathematics, Reading, Science, and Problem Solving Knowledge and Skills.

OECD. (2018). PISA 2015. PISA Result in Focus. PISA-OECD Publishing.

Padmi, R. S. (2019). STEM dan keterampilan Abad 21. Seminar Nasional Universitas Pendidikan Ganesha.

Pratiwi, D., & Ramdhani, S. (2017). Penerapan Model Program-Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematis Siswa SMK. Gammath: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Matematika, 2(2), 1–13.

Purwadi, I., Sudiarta, I., & Suparta, I. N. (2019). The Effect of Concrete-Pictorial-Abstract Strategy toward students’ Mathematical Conceptual Understanding and Mathematical Representation on Fractions. International Journal of Instruction, 12(1), 1113–1126.

Rahmania, L., & Rahmawati, A. (2016). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Linier Satu Variabel. JMPM: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(2), 165–174.

Richardson, A. (1977). Verbalizer-Visualizer: A Cognitive Style Dimension. Journal of Mental Imagery, 1(1), 109–125.

Rohimah, S. M. (2017). Analisis Learning Obstacles pada materi Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 10(1), 132–141.

Sarfo, F. K., Eshun, G., Elen, J., & Adentwi, K. I. (2014). Towards the solution of Abysmal Performance in Mathematics in Junior High Schools: Comparing their Pedagogical Potential of Two Designed Interventions. Electronic Journal of Research in Education-Al Psycology, 12(3), 763–784.

Setiawan, H. (2014). Soal Matematika Dalam PISA kaitannya dengan Literasi Matematika dan Keterampilan Berpikir Tingkat tinggi. Seminar Nasional Matematika.

Ulya, H. (2015). Hubungan Gaya Kognitif dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Jurnal Konseling Gusjigang, 1(2), 1–11.

Utomo, M. F. W., Pujiastuti, H., & Mutaqin, A. (2020). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(2), 198–208.

Witzel, B. S. (2005). Using CRA to Teach Algebra to Students with Math Difficulties in Inclusive Settings. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 3(2), 49–60.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i3.14620

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Gede Suweken, I Wayan Puja Astawa, Putu Mirah Purnama Dewi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License