PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN KETERAMPILAN SOSIAL SISWA KELAS V SDN TANGKIL 01 WLINGI

Sari Dewi, Sumarmi Sumarmi, Ach. Amirudin

Abstract


This study aims to apply the PBL learning model to the activity and social skills of students. Subjects were students of fifth class in SDN (elemantary school) Tangkil 01 Wlingi academic years 2015/2016. This type of research is classroom action research. Collecting data using observation sheet. Data were analyzed using descriptive analysis. The results of the study that (1) PBL learning model can improve students' activity, with enhancement an average score of student activity from the first cycle to the second cycle 26.67 and (2) PBL learning model can improve the social skills of students, with enhancement an average score social skills of students from the first cycle to the second cycle of 39.26. The suggestion that the need to regulate the allocation of time on the stage of discussions and presentations.

Penelitian ini bertujuan menerapkan model pembelajaran PBL terhadap keaktifan dan keterampilan sosial siswa. Subyek penelitian adalah siswa kelas V SDN Tangkil 01 Wlingi TA. 2015/2016. Jenis penelitian adalah penelitian tindakan kelas. Pengumpulan data menggunakan lembar observasi. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif. Hasil penelitian, yaitu (1) model pembelajaran PBL dapat meningkatkan keaktifan siswa, dengan peningkatan skor rata-rata dari siklus I ke siklus II sebesar 26,67 dan (2) model pembelajaran PBL dapat meningkatkan keterampilan sosial siswa, dengan peningkatan skor rata-rata dari siklus I ke siklus II sebesar 39,26. Saran yang diberikan, yaitu perlu mengatur alokasi waktu pada tahapan diskusi dan presentasi.


Keywords


problem based learning; activity; social skills; keaktifan; keterampilan sosial

Full Text:

PDF

References


Afcariono, M. 2009. Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Siswa pada Mata Pelajaran Biologi. (Online) (http://www.wordpress.com/2009/01/01/muchamad-afcariono/), diakses 5 Maret 2016.

Arends, R. I. 2008. Learning to Teach (Belajar untuk Mengajar). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Attle, Simon, dan Baker, B. 2007. Cooperative Learning a Competitive Environment: Classroom Applications. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. Vol 19 (1), Hal. 77—83.

Khairat. 2013. Peningkatan Keterampilan Sosial pada Pelajaran IPS melalui Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning pada Siswa di Kelas IV SD Negeri 067774 Kelurahan Suka Maju Medan Johor TA 2012/2013. Jurnal Tematik Vol 3, No 1 tahun 2013.

Nisa, A. K. 2015. Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pemrograman Desktop Kelas XI RPL SMK Ma’arif Wonosari. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Ramlah, dkk. 2014. Pengaruh Gaya Belajar dan Keaktifan Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika (Survey Pada SMP Negeri di Kecamatan Klari Kabupaten Karawang). Jurnal Ilmiah Solusi Vol.1 No. 3 September—3 November 2014: 68—75. Universitas Singaperbangsa Karawang.

Sudjana, N. 2006. Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ulansari, I dan Yonata, B. 2012. Keterampilan Sosial Siswa melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD pada Materi Pokok Larutan Penyangga di SMAN 1 Sumberrejo Bojonegoro. Unesa Journal of Chemical Education Vol. 1, No. 1, pp 136—144 Mei 2012.

Yuniarti. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Keterampilan Sosial Siswa pada Materi Sistem Pernapasan Kelas XI IPA di SMA Negeri 2 Klaten. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i3.6148

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License