PENGEMBANGAN BAHAN AJAR DIGITAL BERLANDASKAN MODEL GUIDED-PROJECT BASED LEARNING
Abstract
Observation results showed SMK Negeri 1 Beji Pasuruan has been used digital material and project based learning method. Purpose development is to produce digital material on subject shooting moving image techniques based guided-project based learning in SMK Negeri 1 Beji Pasuruan. Research and development model is used adapting Dick & Carey’model which modified by eliminating formative evaluation. Subjects trial test are matter expert, media expert, teacher, and student 12th grade. Average feasibilities get 89,5% and result post-test get 81,77. Suggest furthermore development is adding four projects that can be one integrity materials in one years periode and = efectivity tests.
Hasil observasi menunjukkan SMK Negeri 1 Beji Pasuruan sudah menggunakan bahan ajar digital dan project based learning dalam pembelajaran. Tujuan pengembangan menghasilkan bahan ajar digital pada mata pelajaran Teknik Pengambilan Gambar Bergerak berlandaskan model Guided-Project Based Learning di SMK Negeri 1 Beji Pasuruan. Model penelitian dan pengembangan mengadaptasi model Dick & Carey yang dimodifikasi dengan menghilangkan evaluasi formatif. Subjek uji coba ahli materi, ahli media, guru, siswa kelas XII. Rata-rata kelayakan sebesar 89,5% dan pencapaian post-test sebesar 81,77. Saran pengembangan lebih lanjut dengan menambahkan empat proyek sehingga menjadi satu keutuhan bahan ajar dalam periode satu tahun dan perlu uji efektivitas.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Dick, W & Carey, L. 2009. The Systematic Design of Instruction 11th Edition. New Jersey: Pearson.
Fananta, M.R & Umbara T. 2013. Pengembangan Model Pembelajaran Guided Project Based Learning Untuk Mengintegrasikan 21th Century Skills Dalam Pembelajaran Sains, (Online), 1 (1): 347—360, (http://www.academia.edu/5247720/Pengembangan_Model_Pembelajaran_Guided_Project_Based_Learning_Untuk_Mengintegrasikan_21st_Century_Skills_Dalam_Pembelajaran_Sains), diakses 25 Oktober 2015.
Riduan. 2013. Metode & Teknik Menyusun Tesis. Bandung: Alfabeta.
Rais, M. 2010. Project-Based Learning: Inovasi Pembelajaran yang Berorientasi Soft Skills. (Disajikan Sebagai Makalah Pendamping dalam Seminar Nasional Pendidikan Teknologi dan Kejuruan Fakultas Teknik Universitas Negeri Surabaya, 11 Desember 2010). Surabaya: Universitas Negeri Surabaya.
Sukmadinata, N. A. 2013, Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Smaldino, S.E, Russell, J.D. Heinich, R. & Molenda, M. 2011. Instructional Technology and Media for Learning. New Jersey: Pearson Merril Prentice Hall, Inc.
DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i4.6228
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan Journal of Education: Theory, Research, and Development Graduate School Of Universitas Negeri Malang JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License |