PERENCANAAN PENGEMBANGAN KURIKULUM PADA KULLIYATUL MU’ALLIMIEN AL-ISLAMIYAH

Nur Widia Wardani, Maisyaroh Maisyaroh, Ali Imron

Abstract


Curriculum Development Planning Kulliyatul Mu'allimien Al-Islamiyah. The purpose of this study are: (1) identify curriculum development planning; (2) identify curriculum development process; (3) determine the factors supporting and curriculum development planning; and (4) determine the strategy to overcome the inhibiting factors  curriculum development planning. This study used a qualitative approach to describe the planning of curriculum development at Kulliyatul Mu'allimien Al-Islamiyah. The design of the study is a multi-site study means combining multiple sites, subject, background, and the scene is different. The key instrument is the researchers themselves, with the source of the research that led cottage, a team of curriculum developers, teachers, and students. Data obtained through observation, interviews, and documentation. The validity of the data that has been analyzed using the criteria of the credibility of the data with the triangulation of data sources. The results of the research, that the planning of curriculum development at KMI is aimed at character building through micro teaching, improvement of skills of students and teacher competence that leads to the career development of teachers.

Perencanaan Pengembangan Kurikulum Kulliyatul Mu’allimien Al-Islamiyah. Tujuan penelitian ini adalah: (1) mengidentifikasi perencanaan pengembangan kurikulum;(2) mengidentifikasi proses pengembangan kurikulum ; (3) mengetahui faktor pendukung dan penghambat perencanaan pengembangan kurikulum; dan (4) mengetahui strategi mengatasi faktor penghambat perencanaan pengembangan kurikulum. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif untuk mendeskripsikan tentang perencanaan pengembangan kurikulum pada Kulliyatul Mu’allimien Al-Islamiyah. Rancangan penelitian yang digunakan adalah studi multi situs yang berarti menggabungkan beberapa situs, subyek, latar, dan tempat kejadian yang berlainan. Instrumen kunci adalah adalah peneliti sendiri, dengan sumber penelitian yaitu pimpinan pondok pesantren, tim pengembang kurikulum, guru, dan santri. Data diperoleh melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Keabsahan data yang telah dianalisis menggunakan kriteria kredibilitas data dengan triangulasi sumber data. Hasil penelitian, bahwa perencanaan pengembangan kurikulum pada KMI ditujukan pada character building melalui micro teaching, peningkatan skill santri, dan kompetensi guru yang mengarah pada pengembangan karir guru.


Keywords


planning; curriculum development; Kulliyatul Mu'allimien Al-Islamiyah; perencanaan; pengembangan kurikulum

Full Text:

PDF

References


Arifin, I. (Ed). 1996. Penelitian Kualitatif dalam Ilmu-Ilmu Sosial dan Keagamaan. Malang: Kalimasahada Press.

Arifin, Z. 2013. Konsep dan Model Pengembangan Kurikulum. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Dhofier, Z. 1994. Tradisi Pesantren. Jakarta: LP3ES.

Malafu, L. 2013. Permasalahan Kurikulum Indonesia. (Online), (http://sarusmalafu25.blogspot.co.id/2013/05/maslah-masalah-yang-berkaitan-dengan.html), diakses 17 Maret 2016.

Moleong, L. J. 2012a. Metodologi Penelitian Kualitatif.. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Moleong, L. J. 2004b. Metodologi Penelitian Kualitatif.. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nawawi, Hadari, 1989. Organisasi Sekolah dan Pengelolaan Kelas, Jakarta : PT. Haji Mas Agung.

Hamalik, O. 2010. Manajemen Pengembangan Kurikulum. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Rahardjo, M.D. 1999. Islam dan Transformasi Sosial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rusman. 2011. Manajemen Kurikulum. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Soetopo. 1989. Administrasi Pendidikan. Malang: IKIP Malang.

Sukmadinata, N. S. 2006a. Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek: Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sukmadinata, N. S. 2013b. Manajemen Kurikulum. Bandung: Alfabet.

Ulfatin, N. 2004. Penelitian Kualitatif. Malang: Administrasi Pendidikan FIP UM.

Yin, R. K. 2009. Case Study Research: Design and Methods. London: SAGE Publications.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i5.6303

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License