BENTUK GAYA BAHASA KOMUNIKASI FACEBOOK KOMUNITAS SENIMAN LAKI-LAKI

Muh. Irfan Mukhlishin, Maryaeni Maryaeni, Yuni Pratiwi

Abstract


The use of increasingly diverse language, it is because they want or do not want the language we use will definitely be contaminated with the language of all regions in Indonesia and even discuss international languages. Therefore this article seeks to know the style of male language in communication through social media facebook, especially for the community of artists in Malang. In particular how the shape and meaning of language style male artist community in facebook? Style of language used male artist in the city of Malang is a stylistic comparison that is widely used is the "personification" of the style of figurative language depicting inanimate objects or goods lifeless as if it has human nature and "simile "in comparison of two things that are essentially different and deliberately considered equal.

Penggunaan bahasa semakin beragam, hal ini karena mau atau tidak mau bahasa yang kita gunakan pasti akan terkontaminasi dengan bahasa dari seluruh daerah di Indonesia dan bahkan bahas-bahasa internasional. Untuk itu artikel ini berusaha mengetahui gaya bahasa laki-laki dalam komunikasi melalui media sosial facebook khususnya untuk para komunitas seniman di Malang Raya. khususnya bagaimana bentuk dan makna gaya bahasa laki-laki komunitas seniman dalam facebook? Gaya bahasa yang digunakan seniman laki-laki di kota Malang adalah Gaya bahasa perbandingan yang banyak digunakan adalah ”personafikasi” yaitu gaya bahasa kiasan yang menggambarkan benda-benda mati atau barang-barang yang tidak bernyawa seolah-olah memiliki sifat-sifat kemanusiaan dan ”simile” yaitu perbandingan dua hal yang pada hakikatnya berlainan dan yang sengaja dianggap sama.


Keywords


style language; communication; facebook gaya bahasa; komunikasi; facebook

Full Text:

PDF

References


Creswell, J. W. 1998. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Tradition. London: Sage Publication.

Moleong, L. J. 2007. Metodologi Artikel Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Rahmadi, F. 2011. Karakteristik Bahasa Gaul dalam Akun Facebook Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah Universitas Negeri Malang. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.

Susilowati, N. E. 2011. Kajian Sosiolinguistik Pilihan Bahasa Obrolan Elektronik di Facebook Antarmahasiswa Universitas Malang. Tesis tidak diterbitkan. Malang: Pascasarjana Universitas Negeri Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.17977/jp.v1i6.6365

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan




JPtpp is accredited “Rank 3” as a scientific journal under the decree of the Directorate General of Research Enhancement and Development, Ministry of Research, Technology, and Higher Education, dated December 7, 2022, No: 225/E/KPT/2022, effective for five years from Volume 7 Issue 8, 2022 until Volume 12 Issue 7, 2027. Link to download


Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, & Pengembangan

Journal of Education: Theory, Research, and Development

Graduate School Of Universitas Negeri Malang

Lisensi Creative Commons

JPtpp is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License